• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Ben jij al een merk?

Ons economisch model gaat de komende jaren onder invloed van de snelle globalisering en technocratisering van de samenleving volledig veranderen. Grote organisaties zijn niet langer de veilige, stabiele havens waar werk en inkomen voor jaren gegarandeerd zijn. Gewoon je werk doen is niet meer voldoende om succesvol te zijn. Daar is meer voor nodig. Ook de afhankelijkheidsrelatie van een werknemer naar zijn werkgever verandert: de werknemer wordt werkondernemer die autonoom invulling geeft aan zijn werk en zijn loopbaan. De beste manier om dat te doen is door je beste versie – je persoonlijke merk – te ontwikkelen en dat overtuigend en oprecht in de markt te zetten. Dat noemen we Personal Branding, een diepgaande, creatieve en authentieke manier om jezelf te presenteren.
 
Personal Branding is nu, anno 2014, actueler dan ooit. Afgelopen maand nog hoorden we Larry Page, de CEO van Google, verkondigen dat robots binnen afzienbare tijd grote delen van het werkproces gaan overnemen en welke grote gevolgen dit zal hebben voor de arbeidsmarkt. Daarnaast verdwijnt er nog steeds veel werk naar de BRIC landen, waar hoogopgeleid talent bereid is om voor lagere salarissen en langere werkweken, hoogwaardig technologisch werk te verrichten. Door deze ontwikkelingen verandert de wereld wezenlijk en moeten we echt heel anders over werk en werkgelegenheid gaan nadenken.
 
Cees Harmsen en Rolf Rosenmuller, auteurs van het boek Personal Branding, zijn de laatste jaren hard bezig geweest om allerlei professionals, zelfstandig en in dienstverband, wakker te schudden voor deze ontwikkelingen. Gewoon je werk doen is niet voldoende om je op de langere termijn te verzekeren van opdrachten en een inkomen. Je zult je meer moeten onderscheiden door je unieke kwaliteiten nadrukkelijk te profileren. Wie denkt dat goede wijn geen krans behoeft, komt bedrogen uit in een wereld waarin alles draait om zichtbaarheid en het leveren van een dienst of product met een duidelijke toegevoegde waarde.
 
Na het schetsen van de trends en vraagstukken waar professionals mee te maken krijgen, benadrukken Cees en Rolf in hun boek dat personal branding ook uitermate leuk is om te doen en voor alle partijen veel oplevert: "Als jij je blijft ontwikkelen in richtingen waarin jouw specifieke talenten en vaardigheden optimaal tot hun recht komen, zul je meer voldoening vinden in je werk. Daarnaast kan de organisatie optimaal gebruik maken van je kwaliteiten en krijgen je klanten de best mogelijke kwaliteit. Zoek dus uit waar je echt goed in bent en hoe je dat in je werk kunt toepassen. We zijn veel te veel geconditioneerd om naar onze fouten te kijken, we moeten naar een veel positievere benadering van werk. Daar willen wij met ons boek graag bij helpen."
 
Een ander thema uit het boek, en iets waar veel mensen tegenaan lopen, is de alom aanwezige angst om de beste versie van jezelf in de wereld te zetten, bang als we zijn om voor arrogant te worden uitgemaakt. Die verkeerde bescheidenheid leidt ertoe dat veel mensen minder presteren dan ze feitelijk zouden kunnen en dat ze zich voegen naar normen en voorbeelden die veraf staan van de dromen en verlangens die ze zelf koesteren. Deze psychologische kant van personal branding krijgt veel aandacht, want het is alleen mogelijk om jezelf als een authentiek persoonlijk merk te profileren als je de moed hebt om je grootsheid te ontdekken en zonder schuldgevoel aan de wereld te presenteren.
 
"Personal Branding geeft je vertrouwen en focus, maakt je zichtbaar in de organisatie en inspirerend voor de klant. Op een authentieke en onderscheidende manier het verschil maken, dat is waar het om gaat."

Personal Branding
Cees Harmsen, Rolf Rosenmöller
184 blz.
€ 24,95
ISBN 978 90 5871 789 4
 
Copyright 2017 - Sitemap