• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Blijven liggen of toch maar opstaan?

Als regel ga ik zondagochtend hardlopen in het natuurgebied rond de IJzeren Man in Vught. Niet dat ik aan het trainen ben voor de marathon van New York, maar vooral omdat ik denk dat ik hierdoor gezond bezig ben. Het is bovendien een goede reden om in het weekeinde op tijd op te staan. Maar eerlijk is eerlijk, zo denk ik er niet altijd over.

Tegenzin en andere rotgevoelens

Ik heb echt niet elke keer zin om ’s ochtends uit mijn heerlijk comfortabele bed te stappen, mijn sportschoenen aan te trekken en vervolgens naar buiten te gaan. Wanneer het zonnetje al lekker schijnt, is het geen enkel probleem, maar bij herfstachtig, kouder en regenachtiger weer, wordt de verleiding om te blijven liggen steeds groter. Ik zit dan met het dilemma: ga ik eruit of blijf ik liggen, en ik moet mezelf dan echt overtuigen om mijn bed uit te komen.

Wat helpt, is te denken aan de uitspraak die ik jaren geleden van iemand te horen kreeg: ‘je hebt nooit spijt als je gegaan bent, maar wel als je niet gegaan bent’. Die uitspraak werkt voor mij uitstekend. Ook al heb ik aanvankelijk geen zin, ik kom toch altijd met een voldaan gevoel weer thuis om daarna heerlijk onder de welverdiende douche te stappen. Terwijl de keren dat ik toch ben blijven liggen steevast zorgen voor een rotgevoel achteraf.

Uit je comfortzone stappen

Wat heeft mijn zondagse dilemma nu te maken met creativiteit en innovatie? Dat is duidelijker dan je misschien denkt: ook bij creativiteit en innovatie moet je namelijk regelmatig uit je comfortzone stappen en dingen doen waar je in eerste instantie tegenop ziet of waar je misschien geen zin in hebt. Clayton Christensen, hoogleraar op Harvard Business School noemt dit het Innovator’s Dilemma. Hij bedoelt hiermee de moeilijke keus tussen het vasthouden aan de bestaande markt door hetzelfde nog beter te doen of het omarmen van nieuwe technologieën of businessmodellen.

Wanneer je een startup bent of je bedrijf al slecht draait, heb je geen last van dit dilemma, want dan valt er niets los te laten. Bij de meeste organisaties is dit echter niet het geval. Dit maakt het omarmen moeilijk, want er is vaak nog steeds sprake van een businessmodel waar een markt voor is en waarmee je inkomsten genereert. De vraag is alleen: hoe lang nog? Jan Schouten, de oprichter van Schouten & Nelissen, verwoordde dit dilemma als volgt: ‘Het succes van vandaag is de vijand van morgen.’

Het belang van innovatie

Het is overigens zeker niet zo dat mensen niet willen innoveren of het belang ervan niet inzien. Een studie van Adobe uit 2012 over creativiteit en innovatie in ondernemingen bevestigt dit. Daarbij gaf 80% van de ondervraagden aan dat creativiteit de belangrijkste factor is bij economische groei. Dat is mooi, zou je zeggen. Maar de meest opvallende uitkomst was misschien wel, dat een grote minderheid – maar één op de vier – vond dat ze hun creatieve mogelijkheden optimaal benutten.

En daar zit nu net het probleem. Want zonder creativiteit ben je niet in staat de uitdagingen voor de toekomst aan te gaan en is een organisatie ten dode opgeschreven. En dat is helemaal niet nodig, want iedereen heeft het iDNA, het innovatie-DNA, in zich. Je moet het alleen wel ontwikkelen. En hoe meer je vertrouwd raakt met het creatieve proces hoe gemakkelijker dat wordt.

Over het boek iDNA

Ik heb daarom mijn boek iDNA geschreven voor werknemers en leidinggevenden in profit- en non-profitorganisaties, voor creatieve facilitators of zij dit willen worden, voor studenten die zich verder willen verdiepen in dit thema, en voor alle anderen die duurzaam willen leren innoveren. In het - door Suzan van Lieshout prachtig vormgegeven - boek staan praktische tips, interessante verhalen, creatieve tools en technieken en een stappenplan voor innovatie,
creativiteit & ondernemerschap, het zogenaamde ICE-model.

iDNA is daarmee een leesboek, een inspiratieboek, een studieboek, een naslagwerk maar zeker ook een werkboek waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt. Pascal Cools, algemeen directeur van Flanders DC, schrijft hierover in het voorwoord: ‘Making creativity happen’ is de slogan van Flanders DC. iDNA is wat mij betreft een basiswerk voor iedereen die professioneel aan de slag wil gaan om die slogan in het echt te realiseren’.

Door: Harry van der Schans. Dit artikel is gepubliceerd in THEMA Magazine 20 (najaar 2015).
iDNA
Bestellen
Copyright 2017 - Sitemap