• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis retourneren
Terug naar het overzicht

De psychologie achter Storytelling

Er waren eens drie steenhouwers die stenen bewerkten voor de bouw van een kathedraal. Een nieuwsgierige voorbijganger vroeg hun: ‘Wat doe je?’
De eerste steenhouwer zei: ‘Zie je toch? Stenen bewerken!’
De tweede antwoordde: ‘Ik werk voor de kost!’
Ten slotte zei de derde: ‘Ik draag een steentje bij aan de bouw van een kathedraal.’


Storytelling is hot. Ondanks dat het vertellen van verhalen eigenlijk zo oud is als de mensheid zelf. Om doelstellingen te verhelderen, medewerkers te motiveren én klanten aan zich te binden realiseren organisaties zich steeds meer dat ze een verhaal nodig hebben. Maar waarom bezit een verhaal zo’n kracht? Ofwel: wat is de psychologie achter Storytelling?

Verhalen onthouden
Psychologen hebben ontdekt dat ons geheugen het nauwkeurigste werkt bij onder andere het vastleggen van informatie die ons emotioneel raakt. Een verhaal dat emoties van mensen stimuleert, blijft dus langer hangen dan opsommingen of spreadsheets vol met cijfers.
Mensen onthouden niet alle exacte details. Mensen onthouden de betekenis.

Identificatie door verhalen
Door middel van verhalen kunnen we onze persoonlijkheid ontdekken. De verhalen waarnaar we teruggrijpen en personages waarmee we onszelf identificeren, helpen ons om bijvoorbeeld keuzes te maken, hindernissen te herkennen en ons leven te begrijpen.

‘De mens is een verteller van verhalen. Zijn leven lang is hij omringd door de verhalen van zichzelf en anderen. Hij ziet de wereld door de bril van die verhalen.’
- Jean-Paul Sartre


Vertellen van verhalen
Uit onderzoek blijkt dat we vooral verrassende en/of onaangename ervaringen graag met anderen delen. Daarom vormt het onder woorden brengen en uitspreken van een rampzalige ervaring een
belangrijk onderdeel van het verwerken van de pijn en het verlies. Verhalen kunnen dus ook een extreem belangrijke rol spelen in het genezingsproces. Eigenlijk ook niets nieuws: Sigmund Freud maakte in zijn psychoanalyse al gretig gebruik van de kracht van verhalen.

Verhalen in de praktijk
Alfred Heineken verwoordde het belang van verhalen binnen organisaties ooit als volgt: ‘de grootste uitdaging voor een ondernemer is om klanten en medewerkers mee te krijgen. En dat kan alleen als je een verhaal vertelt dat authentiek is, waar mensen in geloven. Ik ben geen bierbrouwer, ik ben een storyteller.’ In de praktijk zijn met name organisaties op zoek naar de concrete vertaling van storytelling: hoe verhalen te gebruiken voor de interne en externe communicatie?

Vanuit de psychologie zijn dus meerdere verklaringen te vinden voor de kracht van verhalen.
____________________________________________________

Dit artikel is een samenvatting van de paper De kracht van het verhaal. Zoektocht naar de psychologie achter storytelling. Deze paper is geschreven door Hans Koenen als eindopdracht voor de Pre-master Psychologie in 7 dagen van Schouten & Nelissen University.

Dit artikel is afkomstig van www.sn.nl
Copyright 2017 - Sitemap