• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Don't make me think

Steve Krug is een begrip in de internetwereld. Zijn boek Don’t make me think is de bijbel voor iedereen die zich professioneel met websites bezig houdt. Simpelweg omdat het de gebruiker, dus de klant, centraal stelt. Want als er voor die klant ook maar iets onduidelijk is op je site, is hij weg. Hoog tijd dus dat dit enorm succesvolle boek, en zijn opvolger, in het Nederlands vertaald werden.

Een paar vragen aan Steve Krug:

Waarom is Don’t make me think een must voor online marketeers en webdesigners?
‘Ik denk dat mensen het boek vooral bruikbaar vinden omdat ik er zo mijn best op heb gedaan om er een kort boek van te maken. Toen ik het een paar jaar geleden weer eens las, was ik er heel tevreden over dat er op iedere bladzijde wel iets bruikbaars stond. En met 192 bladzijden bevat het vrijwel alle belangrijke lessen die mensen moeten leren om hun sites en hun toepassingen voor anderen begrijpelijk en gebruiksvriendelijk te maken.'

Wat vind je ervan dat je boeken in het Nederlands zijn vertaald?
‘Dat vind ik geweldig. Ik krijg iedere dag e-mails van mensen van over de hele wereld die me vertellen dat ze door Don’t make me think hebben kennisgemaakt met usability, of dat ze met hun eigen usabilitytests zijn begonnen na het lezen van Rocket surgery made easy. Veel van hen hebben de boeken in het Engels gelezen omdat ze niet in hun eigen taal beschikbaar waren. Iedere keer dat er een nieuwe vertaling uitkomt, en dat zijn er tot nu toe ongeveer twintig, vind ik het een mooi idee dat er nog meer mensen kennismaken met usability, want ik denk dat usability goed is voor ieder van ons die het web gebruikt.'

Wat is jouw top drie van usabilitytips?
  • ‘Wat je ook maakt, voer altijd een of andere usabilitytest uit. Begin bescheiden en maak het vooral niet te moeilijk. Ik zeg altijd dat zelfs een test met maar één gebruiker 100% beter is dan geen test. Als je kijkt naar hoe iemand je product gebruikt (wat dat ook is), zie je onmiddellijk welke belangrijke verbeteringen je kunt aanbrengen.'
  • Los eerst de ergste problemen op. Zodra je begint met testen, haal je een hoop problemen naar boven. Die hoef je heus niet allemaal op te lossen, want daar heb je toch de tijd of de middelen niet voor. Je moet jezelf dwingen om eerst de ergste problemen op te lossen: die problemen die veel mensen raken en hun heel veel last bezorgen. Focus vooral daarop.'
  • Zorg ervoor dat je pagina’s makkelijk te scannen zijn. Mensen vliegen veel sneller door webpagina’s heen dan je je kunt voorstellen. Zorg er dus voor dat ze snel de belangrijke dingen zien. Dat betekent dat je dingen gebruikt als subkopjes en opsommingen, dat je je tekst opdeelt in kortere alinea’s en dat je over het algemeen minder tekst gebruikt: haal alle woorden, zinsdelen of zinnen weg die niet belangrijk zijn. En wees daar rigoureus in.’
Meer lezen? Kijk dan ook bij Rocket surgery made easy.

 
Copyright 2017 - Sitemap