• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Focus op fans

Als een merk zich wil onderscheiden, moet het opmerkelijk, authentiek en interessant zijn. Want wat bijzonder is, is de moeite waard om over te praten. Wanneer een merk verrast, verleidt, boeit en bindt, creëert het trouwe fans. Dat is de visie die Wil en Yara Michels uitdragen in hun boek Focus op fans.

Merken zijn als mensen
‘Om mensen fan van een merk te maken, bedachten we de fanstrategie. We gaan ervan uit dat een merk alles moet doen wat je zelf ook moet doen om een relatie spannend te houden. Merken zijn als mensen. Je gaat alleen een relatie aan als de ander interessant is en je verstevigt de relatie door samen dingen te doen. Bij merken gaat het dan bijvoorbeeld om brandactivations’, legt Wil Michels uit.

Fans maken fans
‘Als mensen eenmaal fan zijn van een merk willen ze dat delen met anderen’, vult Yara aan. ‘Ze vertellen hun vrienden en kennissen over hun ervaringen met het merk en zorgen daarmee voor een buzz. Dat kan live maar ook via social media als Facebook, LinkedIn of Twitter. Facebook heeft zelfs echte fanpages. Het mooie is dus dat je hier niet voor hoeft te adverteren. De fans zorgen zelf voor publiciteit.’

Benut social media
‘Enthousiasme ontstaat als je positief wordt verrast en als je waardering ervaart. De waardering voor haar fans moet een merk ook daadwerkelijk verwoorden en tonen,’ vindt Yara.
‘Een fan die super enthousiast is, houdt dat enthousiasme niet eeuwig vol als het een one-way-love is of als er geen wederzijdse blijken van waardering zijn. Events als de EOJongerendag, de Sanoma Media Parade en de Libelle Zomerweken zijn prima momenten om contact te leggen. Social media bieden geweldige kansen om dat contact in stand te houden en uit te bouwen.’

Lees van dezelfde auteur ook Brand-id

 
Copyright 2017 - Sitemap