• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Hoe gaat het nu?

Communiceren doen we allemaal. En zeker In de zorg is het belangrijk dat die communicatie helder en zorgvuldig verloopt. Maar ondanks de meer gelijkwaardige relatie tussen medewerkers in de zorg en patiënten, schort er vaak nog wel het een en ander aan.

Als patiënt of cliënt zit je nu eenmaal in een situatie waarin je je onzeker voelt. Soms wil je een vervelende uitkomst van een gesprek liever niet horen, en pik je alleen de bemoedigende woorden op die juist lijken te wijzen op een goede uitslag.

En anderzijds voelt de hulpverlener niet altijd goed aan wat er nodig is. Hij of zij voert het gesprek op routine, let niet goed op de signalen van de patiënt, of is gehaast door het eeuwige tijdgebrek in de zorg.

Alles staat of valt met goede communicatie. Een handig hulpmiddel is de waaier Hoe gaat het nu? boordevol communicatietips voor medewerkers in de zorg.

Checklist voorbereiding
Voordat een gesprek plaatsvindt, is het van belang de volgende zaken helder te hebben:
  • Waarom vindt het gesprek plaats?
  • Wie heeft het gevraagd?
  • Hoort het gesprek bij een behandel- of afdelingsprocedure?
  • Wie voert het gesprek?
  • Wie moet(en) er bij het gesprek zijn?
  • Is dit een gesprek dat op papier moet worden vastgelegd?
  • Wat is de doelstelling van het gesprek: kennismaken of informatie geven;   afstemmen over de behandeling of verblijf; steun geven of delen vanbetrokkenheid?
  • Wat is de juiste plaats, moment, tijd om het gesprek te voeren?
Copyright 2017 - Sitemap