• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Klanten hebben de regie in handen

De laatste jaren is er nogal wat veranderd in de manier waarop organisaties zaken doen en marketing bedrijven. Klanten krijgen het steeds meer voor het zeggen. Ze willen het gevoel hebben dat een bedrijf oprechte aandacht, interesse en respect voor hen heeft.

En het is voor bedrijven tegenwoordig heel riskant om dat niet te hebben, want als een klant boos is, zal hij dat laten weten ook. Hij heeft alle middelen om dat kracht bij te zetten. Via internet en sociale media verspreidt negatief nieuws zich razendsnel. Maar andersom werkt het ook zo. Als een klant tevreden over je is, buzzt zich dat vanzelf rond. Met een mooie term heet dat ‘Customer advocacy’.

Bedrijven moeten zich meer inleven in hun klanten
‘Het gevoel dat je als klant overhoudt aan het contact met een bedrijf is bepalend voor wat je ervan vindt en wat je erover zegt. En dat gevoel bepaalt in toenemende mate het succes van jouw bedrijf.’ Aan het woord is Nicolette Wuring, auteur van Als jij de klant was … Volgens haar is het noodzakelijk dat bedrijven zich veel meer inleven in hun klanten. ‘Inlevingsvermogen en oprechte aandacht voor de klant is de belangrijkste basis voor succesvol zaken doen, duurzaam concurrentievoordeel en winstgevende groei.’

Een klant motiveer je door emoties
Klanten laten zich niet langer in de luren leggen door slimme marketingcampagnes. Nicolette Wuring: ‘Als de ervaringen van klanten niet stroken met de gecreëerde verwachtingen, haken ze massaal af. Beleving en verbondenheid met een merk worden steeds sterker bepaald door wat andere klanten over een bedrijf zeggen, bijvoorbeeld op feestjes of internet. De traditionele marketing is in de huidige ‘2.0 maatschappij’ niet meer effectief.

Meer lezen? Kijk dan bij Als jij de klant was...

 
Copyright 2017 - Sitemap