• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Klantgerichte basishouding

Vraag iemand hoe hij met een klant omgaat en hij zal zeggen: 'De klant is koning'. Maar hoe behandel je deze 'koning' nu in de praktijk? Want, behalve dat hij koning is, komt een klant natuurlijk altijd van rechts ... Maar ken je alle 'klantverkeersregels' nog wel?

Er zijn allerlei soorten klanten:
intern extern, direct, indirect ...

Om goed met hen om te gaan weet je:
- hoe je zelf als klant behandeld wilt worden
- de waarde van klanten voor je organisatie
- dat klanten met slechte ervaringen, slechte reclame maken
- de visie van je organisatie
- de organisatieafdelingen en hun taken en verantwoordelijkheden
- wie je klanten zijn, zowel direct als indirect
- dat je je niet achter fouten van je collega’s moet verschuilen
- dat leveranciers ook klanten zijn
- dat klantgerichtheid een voorwaarde voor kwaliteit is.

Hoe doe je dit?
- reageer snel en adequaat op vragen, verzoeken en klachten van interne en externe klanten
- bedenk (vanuit de belangen en situatie van de klant) mogelijkheden om hem van dienst te kunnen zijn
- investeer in de langetermijnrelatie met klanten
- beschouw medewerkers/collega’s als interne klanten, en handel hiernaar.

Uit: Een klant komt altijd van rechts

Wil je meer lezen over klantgerichtheid kijk dan eens bij:
- Verstand van de klant
- Als jij de klant was

 
Copyright 2017 - Sitemap