• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Met een rode clownsneus

In het mooie gebouw van Schouten & Nelissen in Zaltbommel heb ik maandag 3 november de workshop Omgaan met stress gevolgd, gegeven door Judith Knijn.
 
Judith heet bij binnenkomst alle 21 deelnemers persoonlijk welkom met een hand en nodigt ons uit te gaan zitten op de stoelen die in een cirkel staan opgesteld.
Op iedere stoel ligt een rode clownsneus.
‘Nee hè!, wat gaan we daar nu mee doen?’ schiet er door mijn hoofd.
 
Na een kort welkomstwoord stelt Judith direct de vraag: ’Wat moet ik eigenlijk allemaal van mezelf ?’
 
Ze zet haar rode clownsneus op en ze noemt, al lopend door de ruimte, wat zaken op die zij van zichzelf moet:
‘Moet ik mijn werk altijd afhebben?’
‘Moet ik naar alle vergaderingen gaan?’
‘Moet ik al mijn tijd goed benutten?’
‘Moet ik altijd zelfvertrouwen uitstralen?’
 
Voor mij geeft die clownsneus direct een andere gewicht aan de vragen die zij zichzelf al peinzend rondlopend stelt; het maakt ze tot échte vragen, een heel stuk onbelangrijker en zelfs een beetje onzinnig.
Mooi!
Heb ik die vragen ook voor mezelf?
 
En ja hoor! We moeten allemaal onze neus opzetten en in koppels onze vragen voor de ander benoemen.
Raar hoor, zo’n neus! De schaamte nu al voorbij benoem ik zomaar een hele rits Moet-vragen van mezelf, wist niet eens dat ik er zoveel had!
Het hardop uitspreken, mezelf van buitenaf zien staan met die rode neus op, werkt direct relativerend.
Ook mijn medespeler had nogal wat Moet-vragen voor zichzelf en om mij heen hoorde ik ook de anderen een hele rij opsommen.
Fijn die herkenning van andermans ‘moeten’.
 
Leuk zo’n snelle opwarmer. Niemand aarzelt maar zet gewoon een rode neus op en hup!
En wat blijkt? we moeten dus allemaal nogal wat van onszelf, dat is meteen wel duidelijk…
 
Direct door naar het voorstelrondje. 
Ook hier heeft Judith weer een speelse opdracht; die met de kaarten.
Kies een kaart en vertel je naam en waarom je die kaart hebt gekozen.
Je hoort hierdoor mooie dingen van iedereen. Voor mij altijd weer een hoogtepuntje bij workshops.
 
De hele workshop is een afwisseling van theoretische kennis over stress en korte oefeningen en filmpjes om iets sneller duidelijk te maken, te visualiseren of beter te kunnen voelen.
Een prettige afwisseling waardoor de middag voorbij vliegt en geen moment verveelt.
 
Wat mij onder andere is bijgebleven is dat ongezonde stress je in een koker brengt, het vernauwt je beleving.
Wanneer je je zintuigen probeert te openen zul je uit je belemmerende gedachten gaan en zal de stress verminderen.
 
Hierbij noemt Judith de energievreters en energiegevers.
Iedereen kent wel zijn eigen energievreters en na enig zoeken blijken we ook allemaal wel onze eigen energiegevers te hebben.
Bv sporten, buiten zijn, lezen om te begrijpen, kunst, positieve teksten hardop voorlezen aan jezelf.
Judith gebruikt een weegschaal om te laten zien dat het een kwestie van balans is. Energiegevers kunnen de energievreters minder zwaar laten wegen.
Als groep bleken wij meer energiegevers te hebben; onze weegschaal sloeg door naar de goede kant.
Bijzonder bij een workshop waarin we ons allemaal afvroegen Hoe om te gaan met stress. Goed van ons!
 
Een oefening die eigenlijk erg zweverig leek maar toch wel precies deed wat het beoogde was:
Buigen voor een probleem.
Het komt natuurlijk ook voor dat je een probleem hebt waar je echt zelf geen invloed op uit kunt oefenen. Bijvoorbeeld een verlies of ontslag.
Judith laat ons in een kring staan en op zoek te gaan naar ons grootste probleem.
Een probleem dat we niet kunnen winnen.
Met dit besef vraagt ze ons een buiging te maken voor dat probleem.
Die buiging staat voor stoppen met ertegen vechten, accepteren, aanvaarden, ons over te geven.
Toch raar wat er op zo’n moment gebeurt met je; het effect van een buiging maken voor iets, al doe je het maar omdat de ‘juf’ het vraagt, is er gewoon.
Het besef dat aanvaarding soms gewoon de enige optie is, de beste optie. Geen falen maar een manier om het los te laten.
Bijzondere ervaring.
 
Judith haalt de manieren om stress te verlagen en naar stress te kijken uit verschillende richtingen zoals
  • mindfullness: in het nu, in de ervaring, uit je hoofd
  • voice dialogue: verschillende subpersoonlijkheden zoals de perfectionist, de pusher en de pleaser die zich tentoonstellen in gedachten, gevoelens en lichaamstaal. 
Het is veel in zo’n korte tijd en raakt alles maar even aan, maar was zeer interessant en maakt, ook door de prettige persoon van Judith zelf en haar manier van werken, dat ik meer wil weten en het boek ‘In de juiste versnelling’ van Judith Knijn dezelfde avond nog ben gaan lezen.
Kortom, dankjewel Judith voor deze workshop en ook zeker alle deelnemers voor hun openheid en inbreng.
Het blijft toch altijd bijzonder hoe je in een paar uur tijd mensen even van zo dichtbij mag meemaken!

Door: Annemie Crebolder
 
Copyright 2017 - Sitemap