• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Naar De Wereld Draait Door

Vorige maand is mijn eerste boek uitgekomen, Schrijf je boek. Als ik het hier voor het eerst met iemand over heb, valt het me op hoe snel ‘De Wereld Draait Door’ wordt genoemd. Ik heb de felicitatie voor het boek nog maar amper in ontvangst genomen en men vraagt al verwachtingsvol naar de datum waarop ik bij Matthijs aan tafel schuif. “En nu zorgen dat je bij De Wereld Draait Door komt, hè!”
 
En, heel eerlijk, dat is exact wat je als ‘schrijver’ ook het allerliefste wilt. Aandacht van Matthijs. In de gesprekken die ik als uitgever met potentiële auteurs voer (in mijn dagelijks leven zit ik vooral aan de andere kant van de tafel), komt DWDD ook heel snel ter sprake. Bij ieder nieuw boek hoop je op een uitnodiging voor je schrijver. Besproken worden door het boekenpanel of zelfs expliciet genoemd worden door Matthijs zelf is toch wel de droom van elke zichzelf respecterende auteur. Volkomen logisch dat hier snel over gesproken wordt want zichtbaarheid in de media is onmisbaar voor het bereiken van potentiële lezers (of in mijn geval schrijvers). Het boek dat door het boekenpanel van DWDD tot Boek van de Maand wordt gekozen, is automatisch verzekerd van extra goede verkoop. Maar hoe realistisch is het eigenlijk dat je ‘zomaar’ besproken wordt in DWDD?
 
Janneke van Heugten, expert op het gebied van het bereiken van zichtbaarheid in de media, is er heel duidelijk over: journalisten interviewen geen boeken maar auteurs. Zij  zijn op zoek naar kleurrijke deskundigen die durven uit te komen voor hun mening. Een mening die verschilt van de heersende en al bekende meningen. Je bereikt volgens Janneke veel meer mensen als er discussie ontstaat.
 
Jezelf achter je boek verschuilen, is er dus niet bij. Als uitgever ben ik gewend aan de veilige plek achter de schermen. Maar als schrijver heb ik nog wel wat te overwinnen. Discussie roept Schrijf je boek gelukkig al op. De reviews op Thema.nl en Managementboek.nl zijn exact evenredig verdeeld en ook niet iedere recensie is even lovend.
 
Echter, het voldoen aan alle tips van PR-experts is natuurlijk nog geen garantie voor aanwezigheid in DWDD. Iedereen wil dat wel. Redacteuren hebben legio mogelijkheden om de uitzendingen mee te vullen. Maar het is me gelukt. Dinsdag 28 april, als het boekenpanel weer het boek van de maand presenteert, ben ik te gast bij DWDD. Al heb ik wel een kaartje moeten kopen om dit te bereiken…
 
“Wie belangstelling wil wekken, moet provoceren.”
 - Salvador Dali
 
------------
 
Deze blog is geschreven door Hans Koenen. Hans is werkzaam bij uitgeverij Thema waar hij (toekomstige) schrijvers werft en begeleidt in de ontwikkeling en promotie van hun boek. In februari verscheen zijn eerste boek Schrijf je boek.

 
Copyright 2017 - Sitemap