• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Ontdek je gebruiksaanwijzing

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd al kreeg

De noodzaak om te veranderen, wordt vaak pas duidelijk als we lichamelijke klachten krijgen. Hoe vaak negeer jij signalen van spanning? Met Ontdek je gebruiksaanwijzing leer je omgaan met ‘energiegevers’ en ‘energievreters’ en leer je kijken naar je ‘spanningsvalkuilen’. Er zijn veel valkuilen waarmee je ongemerkt je spanning vergroot en er zijn valkuilen die spanning verbloemen. Een paar voorbeelden:

Valkuil 1 Gedachten lezen
Veel mensen ‘lezen’ de gedachten van anderen. Dat hoeft niet per se een valkuil te zijn. Dat wordt het wél als je steeds bedenkt wat een ander denkt of gaat doen, waarbij het voor jou automatisch negatief uitwerkt. Bijvoorbeeld: ‘Als ik dat ga zeggen, zal hij wel denken: wat een egoïst.’ En dus zeg of doe je dan maar niets of iets anders. Deze valkuil levert veel vermijdingsgedrag op.

Wat kun je doen als je in deze valkuil stapt?
  • Check bij de ander of het werkelijk klopt wat jij denkt dat de ander denkt.
  • Onderwerp je eigen bedachte scenario aan een paar kritische vragen, gesteld door het rationele deel van jezelf: hoe weet je of je scenario waar is? Schakel je creatieve deel in en bedenk welke scenario’s nog meer mogelijk zijn.
  • Kijk kritisch naar je scenario. Zet naast je zorgenmaker je grensbewaker: blijf trouw aan jezelf, doe wat je wilt doen en zeg wat je wilt zeggen. Je merkt vanzelf dat jouw oorspronkelijke scenario in werkelijkheid zelden uitkomt.
Valkuil 2 Moet-denken
We hebben allemaal wel periodes waarin we écht veel moeten. Soms overzie je het dan niet meer en komt er niets meer uit je handen. Mensen die last hebben van deze valkuil verliezen het werkelijke doel uit het zicht, voelen zich opgejaagd, hebben moeite met prioriteiten stellen en zijn heel moe.

Wat kun je doen als je deze valkuil herkent bij jezelf?
  • Neem een moment rust, pak pen en papier en schrijf op wat je allemaal moet.
  • Stel jezelf bij ieder ‘moeten’ de volgende vragen:
  • Wat is het doel? Wat maakt dit doel zo belangrijk?
  • Zou ik het doel ook anders kunnen bereiken? En zo ja, hoe dan?
  • Ben ik nu op een handige manier bezig dit doel te behalen?
Valkuil 3 Te veel geven
Stel dat een ander jouw hulp vraagt. De valkuil kan zijn dat je 'ja' zegt zonder na te denken of dit ook reëel is. Mensen die sterk op (het welzijn van) anderen gericht zijn, lopen het risico dat ze zo met de ander zijn begaan dat ze hun fystieke, mentale en energetische grenzen voorbij gaan.

Wat kun je doen als je vaak in deze valkuil stapt?
  • Tel tot tien voor je 'ja' zegt. In deze tien tellen beantwoord je de volgende vragen:
  • Heb ik er tijd voor? Zo niet, wat ga ik verschuiven?
  • Heb ik er energie voor? Wanneer kan ik bijtanken? Is mijn hulp werkelijk zo belangrijk?
  • Heb ik er zin in of is dit de zoveelste keer dat ik iets tegen mijn zin doe?
Jannie Ligthart is GZ-psycholoog. Naast haar praktijk waarin zij individuele consulten geeft, geeft zij workshops waarin mensen hun klas ontdekken: wat gebeurt daar bij spanning, waar kan de docent eerder bijsturen waardoor de rust weer sneller terug is? Dat geeft weer nieuwe energie voor de leuke dingen in het leven. In Ontdek je gebruiksaanwijzing legt ze uit hoe je anders met spanning kunt omgaan.

 
Copyright 2017 - Sitemap