• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Pieker er niet over!

‘Piekeren is zinloos geweld voor jezelf’. zegt Veronique van Lieshout. Een uitspraak die duidelijk aangeeft dat piekeren negatief en onnodig is én dat je er zelf iets aan kunt doen.

Veronique van Lieshout is trainer/coach en verzorgt o.a. piekercursussen voor Indigo (voormalig Riagg/Altrecht). In de door haar geschreven waaier Pieker er niet over! geeft ze adviezen en tips aan iedereen die (te) veel piekert en dat niet meer wil.

Iedereen piekert wel eens. Maar waarom piekeren we zo vaak 's nachts? Veronique van Lieshout: '‘Overdag word je opgeslokt door je bezigheden, maar als je het rustiger krijgt, bijvoorbeeld in het weekend of ‘s nachts, komt het weer op. Het is een gewoonte. Als er echt iets aan de hand is, denk je: nu mag het. Maar als het probleem achter de rug is, komt er wel weer iets anders. Een cursus of een waaier werkt goed om te voorkomen dat je steeds weer terugvalt. Je brengt in kaart waarover je piekert, hoe lang, of er een aanleiding is. Is het meer of minder dan je dacht? Als je je bewust wordt van wat er gebeurt, kun je beter de beslissing nemen om ermee te stoppen.’

Anti-pieker tips van Veronique van Lieshout:

1.Zoek afleiding Het helpt bijvoorbeeld om een sudoku op te lossen.
2.Kom in beweging Na twintig minuten intensief sporten maak je een stofje aan om je weer beter te voelen. Of ga lekker naar buiten een ommetje maken.
3.Geef jezelf niet de ruimte om te piekeren Als je piekert, schrijf dan kort op waarover, en stop het in je zak. Ga er op een later tijdstip over nadenken. Je krijgt dan controle over
het piekeren in plaats van het piekeren over jou.
4.Een piekerkwartier inlassen Doe dat nooit op je slaapkamer of lekker op de bank. Kies bewust een oncomfortabele plek, bijvoorbeeld op de trap. Als na een kwartier de wekker afloopt, stop je er mee.

 
Copyright 2017 - Sitemap