• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Review: Dag van de Trainer 2014

Een dag van vele indrukken, een goed verzorgde dag met toptrainers, bijzondere verhalen, schitterende boeken, prachtige lezingen en inspirerende workshops, de Dag van de Trainer op 26 september 2014. Het was een dag die mij erg aan het denken heeft gezet.

's Ochtends kwamen we aan bij 1931 congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch. Van de buitenkant een mooi oud gebouw, van de binnenkant een modern staaltje bouwwerk. Na het 'inchecken' was er ruimte voor koffie en thee, alvorens de dag officieel geopend werd met de vier lezingen.

Ochtend
In de trant van verbinding, het thema van de dag, vertelde Eric van der Steen ons over verbintenis door verhalen. De hele zaal, gevuld met 400 trainers, hing aan zijn lippen. Hij vertelde dat verhalen vertellen kon helpen bij grote veranderingen. Hij verbond de hele zaal met elkaar door zijn mooie verhalen, inspirerende filmpjes en bijpassende werkvormen.

Vervolgens vertelde Judith Budde over de kracht van kwetsbaarheid. Ze vertelde dit aan de hand van een boek van Brené Brown, The power of vulnerability. Er is natuurlijk veel geschreven over kwetsbaarheid en hoe je ermee om kan gaan. Judith vertelde echter een ontzettend praktische tip over het delen van kwetsbaarheid: degene die je het verhaal vertelt, moet het verdiend hebben om aan te horen.

Anje-Marijcke van Boxtel vertelde aan de hand van haar werk als mental coach van een zeilteam dat meedoet aan de Volvo Ocean Race over verbinding in teams als voorwaarde voor resultaten. Door 'Soft skills' te coachen of trainen, ontwikkel je harde resultaten. Ondersteund door schitterende short films van het zeilteam, bracht ze een helder verhaal waar de passie van af spatte.

Als laatste vertelde Jitske Kramer over Deep Democracy. Zij vertelde dat het een goed idee is om positief te kijken naar dwarsliggers. Op het eerste gezicht een vreemde uitspraak, dwarsliggers vertragen het proces van knopen doorhakken, was mijn initiële gedachte. Zij vertelde over de wijsheid van de minderheid en hoe je dit kan gebruiken om gezamenlijk tot een beslissing te komen. Hiervoor is de Lewis methode ontwikkeld, waar ik zo nog op terug kom.

Middag
Na de lezingen was het tijd om twee workshops te kiezen en te lunchen. Tijdens de lunch, die overigens perfect verzorgd was, was er de mogelijkheid om verschillende stands te bezoeken en een praatje te maken met de andere trainers. Er waren onder andere stands van Noloc, Thema, NOBCO en vele andere organisaties die dan ook maar iets te maken hebben met coachen of trainen. In de pauzes was net genoeg tijd om de verschillende stands langs te lopen en te bewonderen.

Workshop nummer één die ik graag wilde bijwonen, was die van Jitske Kramer over Deep Democracy. Met haar humoristische lezing had ze mij erg geboeid. Ze vertelde over de Lewis methode, een methode gebaseerd op vijf simpele stappen waarmee je verborgen standpunten en meningen op een veilige manier boven water krijgt. Zij vertelde in het kort wat er gebeurd in een organisatie als je níet naar de minderheid luistert, als je niet hun verhaal meeneemt in een beslissing. Dit maakte ze allemaal helder in een 'voetengesprek'. Een praktische werkvorm waarin de hele Lewis methode verwerkt zit. Overigens hoort bij deze workshop ook een boek, getiteld Deep Democracy: de wijsheid van de minderheid, dat door vele aanwezigen, waaronder mijzelf, is gekocht op deze dag.

De tweede workshop was van Karin de Galan. Zij vertelde over fight-, freeze- en flight reacties die wij allemaal hebben en laten zien in stressvolle situaties. Ze liet ons oefenen met het onder controle krijgen van situaties waarin we deze reacties vertonen en ze gaf ons hierbij praktische tips. De workshop die Karin gaf, was gebaseerd op haar zesde boek Goed voor de groep. Een boek dat gaat over situaties die we als trainers allemaal meemaken of hebben meegemaakt. Situaties waarin we even niet meer weten hoe we moeten reageren. Een aanrader!

Al met al was dit een schitterende dag. Chapeau voor de krachten en hulpen die de hele dag door de gasten in de watten hebben gelegd. Chapeau voor de trainers die lezingen en workshops hebben gegeven: jullie verhalen roerden de deelnemers. Last but certainly not least: chapeau voor Thema, voor het organiseren van deze verbindende dag.

Door: Stef Bulten

Copyright 2017 - Sitemap