• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Voelt jouw beoordelingsgesprek als een bezoek aan de tandarts?

Morgen is het weer zover. Het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Gaston voelt het onaangenaam kriebelen in zijn buik. Welke veeg uit de pan gaat zijn leidinggevende Astrid hem dit jaar geven? Gaston ziet net zo op tegen het gesprek als tegen een bezoek aan de tandarts.

Gelukkig staat hij meestal zo weer buiten. Hij weet nu al hoe het gaat: Astrid schuift een lijstje onder zijn neus, mompelt zich in sneltreinvaart door de onderwerpen heen, pakt er één ‘ontwikkelpunt’ uit waarmee ze hem om de oren slaat en stuurt hem weer naar buiten. Het duurt niet langer dan een controle bij de tandarts, die snel alles langsloopt en hem op z’n kop geeft dat hij beter moet flossen. Hooguit 10 minuten. Ook dat is een kwestie van even op z’n tanden bijten. Nou ja, figuurlijk dan.

Effect hebben deze afspraken niet op Gaston. Flossen doet hij een week en vergeet het dan weer. Aan zijn ontwikkelpunt werken geeft Gaston na een halfslachtige poging ook op. Voor beide zaken geldt dat hij maar een vaag idee heeft waarom het zou moeten en daardoor weinig gemotiveerd is.

Niet lijdzaam in de stoel zitten
Herkenbaar? Zie jij ook op tegen je beoordelingsgesprek? En vind je het weinig zinvol?
‘Nee,’ zegt Manon. ‘Ik ga toch niet lijdzaam in die tandartsstoel zitten?! Het is míjn gebit. En ik doe mijn mond open. Ik weet precies wat ik wil, namelijk een gezond gebit en ik vraag de tandarts om advies. Bij mijn leidinggevende doe ik hetzelfde. Toen ik vorig jaar in deze organisatie kwam werken heb ik mezelf een doel gesteld: over vier jaar wil ik als expat naar het buitenland. Ik wil graag weten waaraan ik moet werken om dat te realiseren. Daarom vraag ik mijn leidinggevende welk advies ze voor mij heeft en welke vorderingen ze ziet. Ook tijdens het beoordelingsgesprek. Het is niet altijd leuk om te horen wat ik niet goed doe, maar het helpt wel om me verder te ontwikkelen.’

Je mond open doen
Hoe stap jij in je beoordelingsgesprek? Bijt jij je tanden op elkaar of doe je je mond open? Dit gesprek is bij uitstek de gelegenheid om feedback te vragen over punten waarover jij iets wilt horen. Positieve feedback: Waarin ben je volgens je leidinggevende gegroeid afgelopen jaar? Waarover is je manager echt te spreken? En adviserende feedback: Wat kun je ontwikkelen om beter te worden in je werk? Hoe kun je ervoor zorgen dat je prettiger en effectiever samenwerkt met je ‘botte’ collega? Maak je vragen zo specifiek mogelijk, vraag door op de antwoorden en vraag voorbeelden. Zorg dat je precies weet wat je leidinggevende bedoelt, alleen dan kun je er iets van leren. Zo krijg je een echt gesprek, in plaats van een verplicht eindejaarsnummer.

Meer tips over feedback vragen vind je in het boek Feedback Challenge.
Veel succes met je beoordelingsgesprek!

Axelle de Roy is trainer en auteur van onder andere het boek Feedback Challenge.
Feedback challenge
Bestellen
Copyright 2017 - Sitemap