• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Wat doe je als je je onveilig voelt in een lastige situatie op het werk?

Benoem het effect en pak de regie
Hoe kwetsbaar is het om tegen een klant, gast of collega te zeggen dat je nerveus of zelfs bang wordt van zijn gedrag? Het antwoord is eenvoudig: héél kwetsbaar!

Uitspreken dat je onzeker bent, voelt in eerste instantie niet goed. Maar toch draagt het bij aan de oplossing van de situatie als je je bewust op deze wijze naar de ander uitspreekt. Denk maar aan de portier van de NOS die voor iedereen hoorbaar zei dat hij net zo zenuwachtig was als de gewapende overvaller die in januari zendtijd eiste tijdens het Achtuur journaal.

Als je je ongemakkelijk voelt in een situatie, ontstaat er spanning. Je ervaart stress, je hart klopt sneller, je komt moeilijk uit je woorden etc. Je vindt het gedrag van de ander vervelend of misschien ervaar je het wel als agressie. Je neigt er naar om hem een koekje van eigen deeg te geven, maar dan is de kans groot dat er een conflict ontstaat! Soms ook kiezen mensen onbewust voor de slachtofferrol. Beiden ‘opties’ zijn ongewenst.

Is er bij de ander sprake van frustratie, dan is het zaak dat je je in hem inleeft en hem verbaal en non-verbaal laat zien dat je zijn frustratie begrijpt. Die ander vraagt namelijk aandacht voor zijn probleem en wil gehoord worden. De manier waarop hij zich uit, zijn gedrag, is echter ongewenst. Daarin moet je duidelijk zijn. Ook als er sprake is van een doelbewuste actie. Bijvoorbeeld die collega die erg dicht bij jou komt staan of je op een ‘vervelende’ manier aanraakt. Duidelijk zijn. ’Ik merk dat je aan mij zit. Ik vind dat niet fijn en word er zelfs bang van. Wil je dat niet meer doen?’. Met deze laatste zin vraag je om zijn medewerking. Het kan ook dwingender. ’Ik wil niet dat je dat doet. Stop daarmee. Ik zal het zeker melden bij...’ Hoe denk je dat de ander daarop reageert?

Ik-vorm
Door feedback en reflectie kun je het gedrag keren. Benoem het gedrag vanuit de ‘ik-vorm‘ en volgens de ‘regels van feedback’, dus zonder te beschuldigen. Benoem voorts het effect op jou. ‘Ik word hier nerveus van, ik kan zo niet goed nadenken….. Wil je er mee ophouden?’. Op deze manier wijs je niet de persoon af, maar zijn gedrag. Vanuit kwetsbaarheid neem je het initiatief en krijg je de leiding in het gesprek. Met de juiste intonatie, volume en woordkeuze zit je in de Roos van Leary in het kwadrant Boven-Samen oftewel Leidend-Helpend. Gebruik de principes van de Roos en geef duidelijk je grenzen aan. De ander volgt dan eigenlijk vanzelf of werkt mee.

Geschreven door Henk van den Muijsenberg.
Henk heeft beroepshalve al jaren met ongewenst, vervelend en agressief gedrag te maken. Eerst jarenlang als politieagent, ook vele jaren als Manager security & Legal en bedrijfscoach agressiepreventie bij Holland Casino. Thans is hij verbonden aan Bureau Control .
Bekijk hier zijn waaier Hufterproof.

Dit artikel werd gepubliceerd in Thema Magazine 18. Lees het magazine hier online.
Copyright 2017 - Sitemap