• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Wat is de kleur van de wind?

Meditatie wordt tegenwoordig vaak ingezet als middel tegen stress. Het zit allang niet meer in het alternatieve, softe circuit, ook het bedrijfsleven huurt coaches in om mensen te begeleiden en meditatietechnieken aan te leren.

Rixt Kuiper, executive coach, beschrijft in haar boek Wat is de kleur van de wind? heel down-to-earth de kracht van meditatie op het leven van nu. Ze vertelt hoe meditatie haar eigen leven en dat van de mensen die zij coacht heeft verrijkt.

Waarom zou je mediteren als je ook ontspanning vindt in bijvoorbeeld hardlopen?
‘Mediteren kun je ‘in het moment’ doen. Je hoeft er niet voor weg. Het kan bij wijze van spreken zo achter je bureau. Het maakt niet uit hoe lang je mediteert, zelfs een minuut maakt een verschil. Je doorbreekt namelijk even je bezigheden en schakelt van ‘doen’ naar ‘zijn’. Als je mediteert kun je beter prioriteiten stellen.'

In veel oefeningen staat: Probeer je ademhaling niet te sturen. Dat is toch juist heel moeilijk?
‘Het is ook niet erg als je het stuurt. Het is een kwestie van wennen. Neem het jezelf vooral niet kwalijk. Je moet maar denken: ik ben het aan het leren, het geeft niks. Ik heb ook wel eens dat ik denk: ik kan me niet ontspannen, gisteren ging het beter.  Maar als ik dan net uit de meditatie ben, realiseer ik me dat het eigenlijk best lekker ging. Je moet het oordelen loslaten, laat het gewoon gebeuren. Dat alleen al maakt je rustiger.’

Hoe begin je met mediteren en wanneer merk je dat het werkt?
‘Je kunt het in eerste instantie een week lang elke dag proberen. Zoek een oefening uit die je wat lijkt. Begin met 5-10 minuten, je kunt het beste een timer zetten. Na verloop van tijd merk je fysiek dat je hartslag naar beneden gaat, je gedachten vertragen en je ademhaling ook. Als je langer en vaker mediteert komen er positieve emoties vrij. Je kunt gemakkelijker afstand nemen en
reflecteren waardoor je als een buitenstaander naar je emoties kijkt en je niet meer midden in de emotie zelf zit. Alles wordt helderder.’

Kijk ook eens naar Op adem komen.


 
Copyright 2017 - Sitemap