• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Wat voor medewerker ben jij?


In dit model, dat vooral gebaseerd is op het model van Kelley (1992), wordt de houding ten aanzien van de leider op twee di­mensies geplaatst: initiatief nemen en kritisch denken. De eerste dimensie, initiatief nemen, maakt een onderscheid tussen actieve en passieve medewerkers. Initiatief nemen wordt hierbij als iets positiefs gezien: actief meebouwen aan de toekomst van de organisatie. De tweede dimensie, kritisch denken, ziet medewerkers als meer of minder afhankelijke of onafhankelijke denkers. Kelley geeft hierbij aan dat onafhankelijke denkers ook beter zijn in het aanvaarden van constructieve feedback.

Wat voor medewerker ben jij?
Als we de uitersten van de twee dimensies combineren, kunnen we vier typen medewerkers onderscheiden:
 
Vervreemd. Deze medewerkers bedenken zelf wat zij belangrijk vinden in het werk en volgen dus niet zomaar de instructies of het voorbeeld van de leider. Zij nemen echter weinig initiatief tot het bespreken van werkgerelateerde zaken en zijn niet geneigd om mee te denken over problemen. Wanneer de leidinggevende aangeeft dat hij een bepaalde richting uit wil gaan, zullen deze medewerkers, als ze al iets laten horen, zich daar eerder sceptisch of cynisch over uitlaten. Hun verzet is weinig openlijk. Wel kan het passieve vormen van tegenwerking of ook sabotage opleveren.
 
Conformist. Deze volgzame collega’s worden soms ‘schapen’ genoemd. Conformistische medewerkers kijken vooral naar de leidinggevende wanneer er beslissingen genomen moeten worden. Zij doen hun taken volgens de exacte richtlijnen die hun leidinggevende opstelt of volgens de precieze werkinstructies. Ze nemen zelf liever geen initiatieven en stellen zich eerder afhankelijk op.
 
Supporter. Deze medewerkers steunen hun leidinggevende vrijwel altijd en stellen zich volgzaam op. Taken voeren ze uit met veel energie, maar ze hebben veel begeleiding, structuur en voorspelbaarheid nodig. Ze zoeken de leidinggevende steeds op om beslissingen te nemen en de richting en visie uit te zetten. Supporters omschrijven zichzelf vaak als doeners die blij worden wanneer ze hun taken goed kunnen afwerken.
 
Assertief. Deze medewerkers zijn zelfstarters. Ze moeten overtuigd worden van de opdrachten die een leidinggevende aan hen delegeert en hechten sterk aan hun eigen ideeën en opvattingen. Ze zijn dan ook meer geneigd om de discussie met hun leidinggevende op te zoeken. Wanneer ze akkoord gaan met de beslissingen, voeren ze die ook echt uit. Assertieve medewerkers zijn vaak informele leiders binnen hun afdeling en zijn meer bereid extra taken op zich te nemen.
 
Wat wil je leidinggevende?
Tegenwoordig worden assertieve medewerkers in de meeste arbeidssituaties het meest gewaardeerd. Ze geven open hun mening, stellen zich proactief op en denken mee bij het oplossen van problemen. Maar afhankelijk van de situatie en de leidinggevende zullen ook assertieve medewerkers soms beter een andere stijl kunnen hanteren. Het maakt bijvoorbeeld uit of je je bij je leidinggevende vrij voelt en assertief kunt zijn. Als jouw leidinggevende zich het liefst omringt met jaknikkers, dan denk je wel twee keer na voordat je echt je mening geeft. Tegelijk ga je waarschijnlijk verder kijken naar een andere baan of andere leidinggevende, waar of door wie jouw inbreng wel gevraagd en gewaardeerd wordt.
 
Bedenk voor jezelf in welke mate jij je inbreng kunt en wilt geven in de organisatie en in het bijzonder in het overleg met je leidinggevende. Als je op beide laag scoort, is het tijd om goed na te denken. Zit je echt op je plek? Als je als medewerker uitgedaagd wordt, je mening geeft en echt achter de doelen van de organisatie staat, is de kans groot dat je het goed naar je zin hebt, dat je kunt groeien en dat je gewaardeerd wordt als een productieve en waardevolle collega!

Deze tekst en het model komen uit het boek Hoe manage ik mijn baas? door Jana Deprez, Sylvie Boermans, Jeroen Stouten en Martin Euwema.
 
Copyright 2017 - Sitemap