• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Werken met de successpiraal

Rollenspellen. Het woord alleen roept vaak al weerstand op: bij deelnemers die niet houden van ‘spelen’. En bij trainers die worstelen met glazige observanten die slechte feedback geven, tegenspelers die er een potje van maken, of een groep die niet wil oefenen.

Karin de Galan schreef een verhelderend boek over dit onderwerp. In Werken met de successpiraal lees je hoe je rollenspellen zo kunt voorbereiden en begeleiden dat deelnemers er maximaal profijt van trekken.

Waarom heb je dit boek geschreven?
KdG: ‘Laatst raakte ik met twee jongens uit een telefoonzaak aan de praat over trainingen. De één zei vol afschuw: ‘rollenspellen, wat heb je daar nou aan? je zit voor de groep en aan het eind weet je nog niet of je het goed gedaan hebt!’ Dat hoor ik heel veel van deelnemers – dat ze rollenspellen eng en niet echt vinden. En dat terwijl veel trainers het de meest effectieve werkvorm vinden!

Maar eerlijk is eerlijk: het is een lastige werkvorm om goed te begeleiden. In de huidige literatuur staat hij vaak niet effectief beschreven: met een procedure van ‘oefenen en nabespreken’ en deelnemers die ‘tops en tips’ geven. Daarmee werk je toe naar een faalervaring en weinig focus.

Met de successpiraal zorg je ervoor dat mensen echt iets leren en succes ervaren. Ik heb daarover al eerder kort geschreven, maar in dit boek ga ik er uitgebreider en dieper op in; hoe je precies werkt met je hart bij je deelnemer, hoe je zorgt voor effectieve feedback uit de groep en mensen verleidt tot oefenen.’

Kun je kort uitleggen hoe de successpiraal werkt?
‘Van te voren maak je de focus helder: bijvoorbeeld oefenen om kritische vragen te beantwoorden bij een presentatie. Daarna maak je de situatie echt en spannend. Welke vragen vindt de oefenaar nu echt eng? je gaat aan de slag en stopt zodra duidelijk wordt waar de oefenaar fouten maakt. Dat is vaak al na een paar minuten. Vervolgens kijk je wat er goed ging en wat niet, en kom je van daaruit tot één tip. je helpt de oefenaar om die toe te passen en stopt als het is gelukt. Het mooie is dat je werkt met je hoofd én met je hart. je maakt de feedback zo scherp mogelijk, zodat oefenaar én groep leren. En je leeft mee met de oefenaar en bent zichtbaar trots als hij iets nieuws doet.’

Wat spreekt jou het meest aan in werken met rollenspellen?
‘Ik vind rollenspellen de ultieme werkvorm voor vaardigheidstrainingen. Want deelnemers geven zich helemaal bloot. je ziet hun sterke punten, hun valkuilen en vaak ook hun onderliggende overtuigingen. juist daarom vind ik het altijd weer spannend om deelnemers verder te helpen, om hen te stimuleren iets nieuws te doen. Samen met de groep bekijk je welke nieuwe stap nodig is en laat je die oefenen. En het is altijd weer ontroerend als het dan lukt.’

Hoe verleid je deelnemers om toch te oefenen?
'Ik werk met cases die deelnemers ook in het echt tegenkomen. Daardoor voelen ze zich uitgedaagd, voelen ze dat ze iets hebben aan de oefening. Goed aansluiten bij de praktijk van de deelnemers is sowieso een belangrijk punt voor de hele training. Dat bereik je door vooraf een scherpe diagnose te maken van wat nodig is en bij elk onderdeel een ‘glijbaan’ te gebruiken om pijn en vertrouwen op te wekken. Hoe je dat doet, kun je nalezen in een ander boek, Trainingen ontwerpen. Er is trouwens niets mis mee als deelnemers eerst de kat uit de boom willen kijken, zodat ze zien hoe je werkt. als je de successpiraal gebruikt, zien ze dat je ‘deugt’ als trainer, want je laat hen echt iets leren en brandt hen niet af.’

Meer lezen over werken met rollenspellen? Kijk dan ook eens bij Drama in bedrijf


 
Copyright 2017 - Sitemap