Uitgeverij Thema
Volg ons Thema twitter Thema facebook Thema youtube Thema linkedin
Uitgeverij Thema Thema winkelwagen0
Communicatie

Communicatie



Communiceren doen we allemaal. En altijd. Je kunt eigenlijk niet niet-communiceren. Maar hoe geef je op de juiste manier feedback? Hoe zorg je ervoor dat je iets van een ander gedaan krijgt? En dat een ander begrijpt wat je bedoelt? Alle relevante artikelen uit ons Thema Magazine, maar ook tools, testen, checklisten en meer op het gebied van communicatie hebben we op onze internetsite geplaatst.

16-12-2015

Relaxed omgaan met lastige feestdagen

Relaxed omgaan met lastige feestdagen
De blaadjes zijn weer van de bomen, de deuren dicht, de kachels aan. De feestdagen naderen. Dat zou niet erg zijn als iedereen maar net zo relaxed was als in de zomer. Maar niet voor niets spreken we van de donkere dagen voor kerstmis. Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik voel een flinke dosis tegenzin als ik er alleen al aan denk.
Maar ik heb goed nieuws.
Lees meer
06-07-2015

Ben jij hufterproof en doorsta je de hufterproef?

Ben jij hufterproof en doorsta je de hufterproef?
Johan Eikelboom is in het EO programma Hufterproef een experiment gestart waarbij hij hufterig gedrag in scene zet en kijkt hoe de Nederlander daarop reageert. Maar hoe voorkom je dat je zelf slachtoffer wordt van de hufter? Hoe word jij hufterproof?
Lees meer
09-04-2015

Wat doe je als je je onveilig voelt in een lastige situatie op het werk?

Hoe kwetsbaar is het om tegen een klant, gast of collega te
zeggen dat je nerveus of zelfs bang wordt van zijn gedrag? Het
antwoord is eenvoudig: héél kwetsbaar!
Lees meer
05-04-2015

Feedback geven, Feedback vragen

Verschrikt schiet Iris overeind als ze haar collega Tom hoort zeggen: ‘Bedankt voor jullie aandacht!’ Enigszins gegeneerd kijkt ze naar Tom als hij zijn PowerPoint wegklikt. Ze was blijkbaar weggedoezeld; slaperig geworden door het voorjaarszonnetje. En om eerlijk te zijn vond ze de presentatie van Tom nogal langdradig en te technisch om er geboeid naar te blijven luisteren. Als ze later samen teruglopen naar de afdeling vraagt Tom aan Iris wat ze van zijn presentatie vond. Ze mompelt ‘Interessant onderwerp, valt veel over te zeggen hè?’ en begint dan snel over iets anders.
Lees meer
03-04-2015

De kracht van kwetsbaarheid

7 januari 2015. We zijn verbijsterd door de terroristische aanslagen op de redactie van Charlie Hebdo en een joodse supermarkt. Op het NOS-journaal kwam een vrouw op de Dam in beeld met een mondkapje voor haar gezicht. Daar stond op: ‘Wie nooit bang is, kan ook nooit dapper zijn’. Ze sloeg de spijker op zijn kop. Natuurlijk zijn we bang, we moeten niet doen of we dat niet zijn. Maar we zullen moedig zijn en ons niet door angst laten leiden. Extreme aanslagen zoals in Parijs gebeuren gelukkig niet dagelijks. Maar kwetsbaar zijn we wél dagelijks. Voor doodgewone dingen, zoals voor wat anderen van ons vinden. In dit artikel ga ik in op de vraag hoe kwetsbaarheid een rol speelt in ons dagelijks leven en wat ons kan helpen om daarmee om te gaan.
Lees meer
18-02-2015

Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?

Maar liefst 1 op de 3 werknemers heeft te maken met vervelend en ongewenst gedrag, met name in de zorg en hulpverlening, politie, justitie en het openbaar vervoer. Ook leraren, horecapersoneel, winkel- en bankpersoneel en ambtenaren moeten het ontgelden.
Lees meer
29-08-2014

De psychologie achter Storytelling

Er waren eens drie steenhouwers die stenen bewerkten voor de bouw van een kathedraal. Een nieuwsgierige voorbijganger vroeg hun: ‘Wat doe je?’
De eerste steenhouwer zei: ‘Zie je toch? Stenen bewerken!’
De tweede antwoordde: ‘Ik werk voor de kost!’
Ten slotte zei de derde: ‘Ik draag een steentje bij aan de bouw van een kathedraal.’
Lees meer
13-06-2014

Tips bij slecht-nieuwsgesprekken

Als leidinggevende zul je ook wel eens slecht nieuws moeten brengen. Maar hoe doe je dat? Deze checklist geeft je snel wat houvast! 
Lees meer
13-06-2014

Tips voor beginzinnen

Vind jij het lastig om zomaar een praatje te beginnen? Je bent niet de enige! 90% van de mensen kampt met hetzelfde euvel. Vooral praatjes met onbekenden en in een onbekende situatie scoren hoog op de stress- en verlegenheidsmeter. De angst om afgewezen te worden en niet voldoende interessant te zijn, houd je misschien tegen om spontaan op iemand af te stappen.
Lees meer
13-06-2014

Feedback ontvangen

Als iemand ons commentaar geeft, ervaren we dat vaak als kritiek, als een aanval op onszelf als persoon. Zelfs ondersteunende, positieve feedback pakken we zelden op of we bagatelliseren het. Dat is jammer, want goede feedback wordt gegeven met de bedoeling ons te helpen, te ondersteunen. We kunnen er iets van leren. Sta open voor het commentaar dat u krijgt en luister naar wat de ander te zeggen heeft. U kunt er uw voordeel mee doen.
Lees meer
13-06-2014

Voorkom agressie op de werkvloer

Je leest het dagelijks in de krant: mensen hebben steeds vaker te maken met agressie en lastig gedrag in hun werk. De receptioniste in het ziekenhuis waar het spreekuur vaak zo lang uitloopt. De stewardess die een lastige passagier in toom moet houden. En natuurlijk de conducteur op het perron als hij niet kan vertellen wanneer de volgende trein vertrekt.
Lees meer
13-06-2014

Presenteren met passie

Het idee een presentatie te moeten geven of een publiek toe te spreken bezorgt veel mensen slapeloze nachten. Maar dat hoeft helemaal niet, want spreken voor een groep is een vaardigheid die je kunt leren, een angst die je kunt overwinnen …
Lees meer
13-06-2014

Netwerken

Facebook, Schoolbank, Linked-in, Xing, Plaxo of het meest recente OpenSocial-initiatief van Google. Netwerken is hot en helemaal van deze tijd. Maar is netwerken wel zo modern als het lijkt …? En: waarom zou je trouwens überhaupt netwerken?
Lees meer
13-06-2014

Hoe schrijf je dat?

"Als je het niet zo zegt, moet je het ook niet zo schrijven"
Lees meer
13-06-2014

Hoe gaat het nu?

Communiceren doen we allemaal. En zeker In de zorg is het belangrijk dat die communicatie helder en zorgvuldig verloopt. Maar ondanks de meer gelijkwaardige relatie tussen medewerkers in de zorg en patiënten, schort er vaak nog wel het een en ander aan.
Lees meer
13-06-2014

Misverstanden in de communicatie

Communiceren:  het lijkt zo eenvoudig. Maar het helder en duidelijk overbrengen van een (soms eenvoudige) boodschap is voor veel mensen helaas geen aangeboren talent.
Lees meer
13-06-2014

Checklist onderhandelen

Wil je goed voorbereid een onderhandeling in? Gebruik dan deze checklist.
Lees meer
04-06-2014

Nooit meer met je mond vol tanden...

We hebben allemaal wel eens dat iemand een opmerking plaatst waar je een akelig en ongemakkelijk gevoel van krijgt. Je staat met je mond vol tanden en weet even niet wat je moet zeggen. Vervolgens neemt de automatische piloot het van je over en schiet je in de verdediging. En dat loopt negen van de tien keer verkeerd af. De toon is gezet, de sfeer verziekt. Hoe reageer je nu wel op een goede manier op zo’n bedekte verbale aanval.
Lees meer
02-06-2014

Commentaar geven en ontvangen

Vind je het ook zo moeilijk om op een goede manier tegen een collega te zeggen dat zijn gedrag of houding je irriteert? En hoe reageer jij zelf als iemand commentaar op jouw handelen heeft? Op een goede manier feedback geven en ontvangen is een van de lastigste aspecten van de communicatie. Er ontstaan snel misverstanden. Maar het is te leren als je de regels volgt.
Lees meer


Events


Meld je nog snel aan voor verschillende workshops en evenementen.
bekijk alle events
Toegankelijke boeken voor je ontwikkeling