• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
Terug naar het overzicht

Commentaar geven en ontvangen

Vind je het ook zo moeilijk om op een goede manier tegen een collega te zeggen dat zijn gedrag of houding je irriteert? En hoe reageer jij zelf als iemand commentaar op jouw handelen heeft? Op een goede manier feedback geven en ontvangen is een van de lastigste aspecten van de communicatie. Er ontstaan snel misverstanden. Maar het is te leren als je de regels volgt.

Regels voor feedback geven:
1.    Beschrijf het gedrag dat je hebt waargenomen.
2.    Doe dat zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen.
3.    Wees specifiek en to the point.
4.    Geef aan wat voor gevoel het bij je heeft opgeroepen.
5.    Maak gebruik van ik-boodschappen in plaats van jij-boodschappen. Jij-
       boodschappen verstoren de relatie en geven alleen maar aan wat de ander
       fout doet.
6.    Vraag na of de ontvanger de feedback heeft begrepen.

Voorbeeld:
Zo moet het niet:
Jij komt steeds te laat. Dat kun je niet maken. Je moet op tijd komen.
Beter is:
Ik zie dat je alweer te laat bent. Ik heb daar last van, want daardoor komt het werk niet af. Begrijp je dat?

Regels voor feedback ontvangen:
1.    Zie kritiek niet meteen als een aanval op jou als persoon. Rem je emoties
       en schiet niet direct in de verdediging, maar luister naar wat de ander je 
       wil zeggen.
2.    Probeer de feedback te begrijpen. Vraag door naar wat de ander
       precies bedoelt. Vraag naar specifieke voorbeelden.
3.    Toon waardering voor de kritiek. Bedank degene die de moeite heeft
       genomen om het tegen je te zeggen.
4.    Beoordeel de feedback.
5.    Doe iets met de feedback.
Copyright 2019 - Sitemap - Cookie instellingen
Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief 'voer voor verdieping' en ontvang iedere maand blogs, tips over nieuwe producten, informatie over relevante workshops of interessante aanbiedingen.

Ja, insipireer mij