• Op werkdagen vr 21.00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
Terug naar het overzicht

Durf jij te doen wat je raakt?

Heb jij ook zo veel bewondering voor mensen die écht het verschil maken? Mensen die met lef hun hart volgen, ondanks de risico’s? Mensen die iets bereiken voor onze samenleving. Waar komt hun drive vandaan? Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? En wat kunnen wij leren van die bevlogenheid? 
 
Wat is bevlogenheid? 
Bevlogenheid laat zich omschrijven als een gemoedstoestand waarin iemand zich met passie inzet. Bevlogen mensen krijgen energie van het werk dat ze verrichten. Ze behalen betere resultaten dan anderen doordat zij werk leveren dat van hogere kwaliteit is. Wanneer je bevlogen bent, ben je bereid om net dat extra stapje te zetten. Bevlogenheid vraagt om het nemen van risico’s en het vermogen om door te gaan bij tegenslagen. Marja den Boer weet wat doorzettingsvermogen is. Met haar geliefde ging zij een bijzonder avontuur aan: op de fiets van Rome naar China. Aangekomen in China was de relatie voorbij en na 5.000 km fietsen haar fysieke toestand belabberd. Zwaar geblesseerd kon zij niets anders dan schrijven. En zo ontstond het boek Durven doen wat je raakt. Een masterclass over bevlogenheid.  
 
Durven doen wat je raakt 
Het boek geeft een bijzondere kijk in de levens van 22 indrukwekkende Nederlanders. En er is een duidelijke overeenkomst tussen deze mensen. Marja den Boer: ‘Wat alle geïnterviewden gemeen hebben is moed. Ze hebben het lef (gehad) risico’s te nemen, van het gebaande pad af te gaan en stappen te zetten om wat hen raakt te verwezenlijken. Ze geloven in zichzelf, ondanks de mening van anderen, en ondanks een onzekere toekomst. Ze hebben doorzettingsvermogen, gaan door waar anderen stoppen. Ze schieten niet met hagel: met volledige toewijding en focus richten zij zich op waar ze in geloven. En ze laten zich leiden door hun intuïtie, die innerlijke stem die ze meer en meer ontwikkelen. Onder andere door regelmatig rust en afzondering te zoeken.’ 
 
Drijfveren 
De wil om iets te bereiken kan een zekere noodzaak zijn, die voortkomt uit onze drijfveren. Zo was het ook met Marja’s interesse in bevlogenheid: ‘Er speelde iets van jaloezie mee. Mijn impact is vrij beperkt, dus ik vroeg mij af: wat doe ik verkeerd? Zijn er bepaalde lessen waarmee ik geholpen zou zijn? Ik benijdde de mensen die ik interviewde. Ze hebben iets zinnigs voor elkaar weten te boksen en leiden vaak een boeiend en avontuurlijk leven. Dat wilde ik ook! Gaandeweg kwam ik er achter dat er naast jaloezie ook andere drijfveren zijn. Ik merkte bij de geïnterviewden dat zij vaak worden gedreven door iets wat ze hebben gemist. En ik vroeg me af: wat is dat bij mij? Het antwoord is niet zo moeilijk: ik zocht rolmodellen. Door een lieve maar wel vaak zieke moeder en afwezige vader moest ik al vroeg mijn eigen weg zoeken. Ik vond maar weinig mensen in mijn directe omgeving die ik als voorbeeld kon nemen.’ 
 
Het verschil maken 
Bevlogen word je niet zomaar. Het start met kritisch naar jezelf te kijken. Bedenk wat jouw drijfveren zijn. Wat zorgt ervoor dat je ’s ochtends uit bed wilt stappen? Wat zijn je talenten en hoe kun je die inzetten? Hoe kun jij impact maken op onze samenleving? Waar krijg je energie van en wat kost je juist energie? Ga je met het antwoord op deze vragen aan de slag, dan werk je naar een bevlogen leven. Dat klinkt misschien als een hoop werk, maar het levert zoveel meer op. Wie wilt er nu niet doen waar hij blij van wordt en tegelijkertijd een waardevolle bijdrage leveren?  
 
Ben je benieuwd waar de bevlogenheid van mensen als Neelie Kroes, Joop van den Ende, Ahmed Marcouch en Robbert Dijkgraaf vandaan komt? Gebruik de kennis van anderen om zelf het verschil te maken. Durven doen wat je raakt geef je veel inspiratie. Het is een spraakmakend boek om te lezen en te herlezen.
 
Durven doen wat je raakt
Bestellen
Copyright 2020 - Sitemap - Cookie instellingen
Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief 'voer voor verdieping' en ontvang iedere maand blogs, tips over nieuwe producten, informatie over relevante workshops of interessante aanbiedingen.

Ja, insipireer mij