Een GRATIS bookazine op de deurmat? meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Een GRATIS bookazine op de deurmat? meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Motivatie & Inspiratie
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

Mensen hebben een drive

'De kracht van mensen zit ‘m in wat hen beweegt. Wat ze willen, wat ze leuk vinden, waar ze hun bed voor uit komen. Kortom, waar hun passie ligt.' Aan het woord is Tiny Kanters, auteur van het E-boek Inspiratiemanagement, een boek voor mensen die willen ontdekken wat hun unieke kracht is en hoe ze meer bezieling en passie in hun leven en werk brengen.
Mensen hebben een drive
Het succes van bedrijven en mensen wordt steeds meer bepaald door hun unieke kracht dan door kapitaal of kennis. De grootste bron van unieke kracht is inspiratie en authenticiteit. Dit geldt voor bedrijven en ook voor de professionals die er werken.

Hoe is het idee voor het boek ontstaan?


Tiny Kanters: 'Getriggerd door een voor mij ingrijpende gebeurtenis ging ik voor mezelf uitzoeken hoe het leven in elkaar zit. Het werd een zoektocht van zeven jaar. Dit boek is mijn uiteindelijke samenvatting daarvan. Ik heb geprobeerd om alles wat ik in die tijd heb ontdekt over hoe het leven werkt, in een kernachtig en logisch overzicht samen te vatten. Als je op zoek gaat naar bezieling en zingeving ontkom je er niet aan om je met de essentie van jezelf, je leven en je werk bezig te houden. Ik heb dit boek geschreven om te laten zien dat diepgang ook heel praktisch, logisch en zakelijk benaderd kan worden. Diepzinnig, maar dan wel SMART, zonder dogma’s of zweverig taalgebruik. In eerste instantie begon het als een plaatjesboek met schema’s, want de materie is ingewikkeld en tekst is vaak lastig. Eigenlijk was ik geïnspireerd door de eenvoud van de Nijntjeboeken. Zo simpel wilde ik het ook maken. Een poes is een poes, een konijn een konijn, niets meer en niet minder. Geen therapeutisch gepraat maar een andere insteek: het moet leuk zijn.'

Wat hebben mensen aan dit boek?


'Met dit boek kun je alles wat je uit eigen wil onderneemt in je leven en je werk meer maakbaar en stuurbaar maken. Je kunt zaken bewust een bepaalde richting heen leiden. Dan merk je dat succes en geluk niet zozeer iets is wat op toeval berust of wat je overkomt, maar vooral afhangt van hoe jij in het leven staat en naar de wereld kijkt. Dit boek kan je dus helpen om succesvoller en vreugdevoller te worden. Het is heel goed om af en toe eens stil te staan om te kijken of je nog op koers ligt. De insteek van Inspiratiemanagement is zakelijk terwijl de inhoud gaat over diepgang: bezieling, zingeving en passie. Het is mijn missie om deze twee werelden, de diepgang en de zakelijkheid, met elkaar te verbinden. Om mensen, teams en bedrijven beter te laten presteren. Als professionals doen waar ze uniek in zijn, dan presteren ze beter en zijn ze succesvoller. Doelen, targets, prestaties en KPI’s zijn belangrijk, maar zonder inspiratie en authentieke kracht van de mensen komen ze er niet.'

 
Is het voor iedereen weggelegd om meer succes en geluk uit het leven te halen?


'Ja, dat geloof ik dus echt. Er is geen geheim recept. De enige voorwaarde is dat je iets wilt, dat je verlangens en wensen hebt. Er zijn altijd mogelijkheden en alternatieven om plezieriger, effectiever of gemakkelijker stappen te zetten en resultaten te behalen in de dingen die je echt wilt. Globaal zijn er drie succesfactoren om meer geluk en succes uit het leven te halen: Ten eerste weten wat je wilt (zelfbeschouwing).Ten tweede kiezen wat bij je past door bewuster gebruik te maken van jouw persoonlijke managementinformatie: je intuïtie, emoties en gevoel. En als laatste doen wat bij je past (ondernemen).'
 

Hoe ontdek ik mijn unieke kracht?


'Zelfbeschouwing is de kern van het verhaal. Wat maakt jou tot wie je bent. Wat is er bijzonder en uniek aan jou? Jezelf van die lastige waaromvragen stellen en doorvragen. Telkens weer. Dat kun je zelf doen, of met dit boek in de hand. Of één op één met een korte training bij mij.
In mijn beleving zit je kracht in wie je bent. Als je onderzoekt wat jij belangrijk vindt en dat combineert met wat jouw bijzondere eigenschappen zijn, wat jou uniek maakt als individu, kun je jouw bijzondere kracht ontdekken.'
 

Is het zo eenvoudig, succesvol zijn door jezelf te zijn?


'Inderdaad, zo eenvoudig is het principe. Maar let op: in theorie is het simpel, maar voor de een is het natuurlijk gedrag, terwijl het voor een ander de ultieme uitdaging is en moeilijk om uit te voeren. Wat jezelf zijn vaak extra moeilijk kan maken, is de veelheid aan informatie en prikkels om je heen en een gebrek aan stiltemomenten en tijd om tot rust te komen. We zijn vaak druk of gejaagd, we rennen van A naar B. Vaak komen we door deze drukte niet meer toe aan wat we werkelijk belangrijk vinden. Blok daarom tijd in je agenda. Al is het elke dag maar tien minuten om even stil te staan bij wat je echt belangrijk vindt.'
 

Als je verlangens niet haalbaar zijn, hoe los je dat op?


'Zoek dan naar een alternatief. Er zijn veel dingen die niet kunnen. Maar als 100% niet haalbaar is, kun je er misschien wel 80% van maken. Natuurlijk mag je groots denken en dromen. Maar de kunst is om die dromen te vertalen in SMART doelen en mijlpalen. Als je je droom in tien stukjes hakt, bereik je uiteindelijk toch die droom. Je kunt bijvoorbeeld niet over twee maanden een nieuw beroep hebben. Je kunt wel over twee maanden starten met een opleiding daarvoor. Zoek de behoefte achter de behoefte. Als je het frustrerende gevoel hebt dat je niet verder komt, doe dan een stapje terug en vraag je af: waarom wil ik dat?'
 

Moet je het roer helemaal omgooien als je drijfveren niet matchen met je huidige bestaan?


'Ik zou nooit het roer radicaal omgooien als dat niet noodzakelijk is. Dan kom je meteen in zo’n gestreste situatie. Doe het stapje voor stapje, een ding tegelijk. Ook de weg ergens naartoe mag toch leuk en ontspannen zijn? Daar ging het toch om? Waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig?'
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou: