• Op werkdagen vr 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
Terug naar het overzicht

Twee dagen resetten met Take a break

Redacteur en PR-manager Lizanne Croonen nam een weekend de tijd om te resetten en weer op te laden met het ontstressprogramma Take a break.
 
‘November is voor mij steevast een maand waarin ik hol en vlieg. Ik werk in het boekenvak en het boekennajaar staat samen met het voorjaar bekend als een tijd waarin extra veel titels verschijnen. Daarnaast is het culturele seizoen in volle gang dus dat betekent veel sociale afspraken en een overvolle agenda. Bij uitstek de tijd om een tandje bij te zetten en heel hard te wensen dat een dag meer uren had. O nee, het maakt november juist perfect om een break te nemen. Het omdenken begint al voordat ik Take a break voor mezelf inplan. ‘Dat kan nu écht niet!’. Zodra ik mezelf dat hoor zeggen, weet ik: ‘Het is nu extra hard nodig. Doe het!’.
 
FOMO
En zo begon ik begin deze maand met het bewaken van dat ene weekend dat ik in mijn agenda markeer met de koeienletters ‘TAKE A BREAK UITROEPTEKEN!’. Dit vraagt om vakkundig bewaakwerk. ‘Maar Lizanne, dit weekend is er een héle exclusieve expositie met een héle exclusieve dj-set in Amsterdam, ga je mee?’ Ik zeg meerdere keren nee tegen dingen die mijn FOMO hevig triggeren. Maar ik weet ook dat er altijd redenen zijn om geen tijd voor mezelf in te plannen. ‘Is het bezoeken van zo’n expo dan geen me-time?’ Ik concludeer dat mijn Take a break pas echt zin heeft als mijn agenda leeg is en ik mijn me-time heel bewust kan invullen. Een lesje nee-zeggen, dus.
 
Alarmbellen
Take a break is een tweedaags antistressprogramma dat helpt om je accu op te laden. Stress is een enorme energievreter en geeft bijna altijd vermoeidheidsklachten. Ik merk zelf dat mijn schouders en nek dan vast gaan zitten. Ik slaap onrustig. Mijn ademhaling zakt onvoldoende naar mijn buik. Ik pieker meer en ben sneller geïrriteerd. Eigenlijk heb ik continu het gevoel dat ik achter de feiten aan loop. Rusteloosheid en onzekerheid nemen toe. En o ja, de suiker cravings zijn niet te tellen! Die gaan hand in hand met het lusteloos op de bank hangen. Ik gooi het gezondheidsbijltje er vaker bij neer, wat maakt dat ik minder lekker in mijn vel zit. Het zijn allemaal alarmbellen en ik ben blij dat Thema mij op tijd dit boxje overhandigt dat coach Jolanda Bouman en illustrator Sam Loman hebben samengesteld.
 
Aan het werk
Op vrijdagavond blader ik door het boekje met kaarten. Waar ik tot vandaag veel zin had in dit weekend, krijg ik het nu opeens benauwd. Ontstressen klinkt leuk en aardig, maar uitslapen is er niet bij en ik geloof dat ik mijn horloge nodig zal hebben om alle oefeningen op tijd af te ronden. Unpluggen betekent niet dat ik met een grasspriet in mijn mondhoek op mijn luie bips ga zitten troebadoeren. Ik geloof dat ik aan het werk word gezet.
 
Daar ga ik. Het ontbijt komt deze tweedaagse ná wat glazen water en een slordige twintig minuten lichaamsbeweging. Dat is even schakelen, maar schijnt heel gezond te zijn. Ik had niet gedacht dat dit zo lekker zou voelen. Eenmaal thuis complimenteer ik mezelf. Dit ga ik vaker doen! Het effect is ook dat ik meteen aan het begin van de dag een goed gevoel krijg over mezelf én nog niet in beslag word genomen door verplichtingen of gedachten. Op zondag doe ik een buikspierkwartier bij het krieken van de dag. Yes!
 
Mindful
Tip: zorg dat je boodschappen hebt gedaan, voordat je aan Take a break begint. Gezond eten maakt ook deel uit van dit plan. Niets zo irritant als een gezond ontbijt willen maken en je hebt alleen gesuikerde cruesli in huis. Gelukkig had ik nog wat groente en rijst. Alles beter dan een suikerbom. Warm eten (maken) in de ochtend vind ik sowieso een mindful ervaring. Met stokjes eten helpt ook mee. Deze dagen probeer ik mijn telefoon los te laten dus internetlezen tijdens het eten is er niet bij. Een ding tegelijk doen creëert rust.
 
Tada-list
In huis heb ik inmiddels een aantal post-its om me heen hangen met daarop een liefdevolle, positieve affirmatie. Het is een van de oefeningen en het idee is dat je brein dit vanzelf gaat geloven. De kracht van herhaling. Het echt hardop uitspreken met een glimlach, werpt misschien een kleine drempel op, maar hoe vaker ik het voel, hoe beter. Je leest het al, de oefeningen in Take a break zijn meestal niet zo moeilijk. Ik maak ommetjes, ga bloemschikken, ik schrijf. Ik krijg een boost van mijn verrassend lange tada-list met alle successen van het afgelopen half jaar. Positieve ervaringen zijn het. Zelfs het piekerkwartier leidt tot inzichten. Wat pieker ik veel over dingen waar ik geen invloed op heb. Misschien kan ik mijn onzekerheid wat meer omarmen?
 
Vermanend
Zaterdagmiddag krijg ik het heet onder mijn voeten. Wandel je levenspad, zo luidt de opdracht. Korte versie: teken een lijn op papier en benoem de meest belangrijke ups en downs uit je leven op dit ‘pad’. Nu zou ik met deze ‘landkaart’ naar buiten moeten gaan. De bedoeling is dat je tijdens je route op gevoel stilstaat bij de belangrijke gebeurtenissen. Dit kan mooie inzichten opleveren. Slik, heb ik hier wel zin in? Daadkrachtig besluit ik de auto te pakken om een eindje verderop in de natuur te gaan wandelen. Onderweg neem ik een afslag naar het tuincentrum. Ha, afleiding! Ik koop planten, het ultieme troostshoppen. Blijkbaar toch even geen zin in moeilijke dingen. Als ik thuiskom ben ik een beetje blij (toffe planten!) maar ook teleurgesteld. Ik heb nog een half uur, spreek ik mezelf vermanend toe. Ik ga op bed liggen en geef een eigen draai aan de opdracht. Op zo’n veilige plek zijn de moeilijke dingen voor mij beter te dragen dan ‘op pad’. Ik bedenk dat ik dit een hele liefdevolle oplossing vind. Ik heb mezelf de ruimte gegeven om iets moeilijks toch te kunnen doen, op mijn eigen manier.
 
Later dit weekend, ga ik nog een keer uit 
mijn comfortzone. Voor  een perfectionist als ik is het lastig om creatief bezig te zijn zonder dat het eindresultaat Ronduit Prachtig moet zijn. Toch maakte ik met groot plezier drie ontzaglijk lelijke tekeningen met oliepastel. Een stralend hart, een ondefinieerbaar vogelmens en een bos. Ze liggen het hele weekend op tafel en ik krijg er een glimlach van op mijn gezicht. Lekker kliederen, dat was leuk. Ok, daarna zijn ze vrij snel de prullenbak in gegaan.
 
Coachgesprek
Het bevalt me goed om te doen waar ik echt behoefte aan heb en de regelmaat van de oefeningen houdt me scherp. In het nú zijn, zonder op de klok te kijken - bijvoorbeeld tijdens meditaties en wandelingen - vind ik nog ingewikkeld. Het laatste dat de bedoeling is, is dat de tijdsaanduidingen in Take a break juist meer stress bezorgen. Dat staat gelukkig ook in het boekje. Loslaten, dus. Ook merk ik dat deze hele break best een eenzaam proces is. Gelukkig spreek ik wat vriendinnen aan de telefoon en – een van de oefeningen – uit ik bewust mijn dankbaarheid bij een van hen. Dat sociale aspect is óók nodig. Een gesprek met een coach zou ook zeker een aanvulling kunnen zijn op dit programma.
 
Kaarten
Na dit weekend neem ik mezelf voor om met de aanvullende Take a break-kaarten van Sam Loman aan de slag te gaan. Kan ik consequent ruimte maken voor actieve ontspanning? De eerste dagen start ik mijn dag nog tevreden hardlopend. En het opschrijven van de dingen waarvoor ik dankbaar ben, is een vaste gewoonte geworden in de avond. Al gauw verval ik een paar dagen in de sjeesmodus van vóór de break. Natuurlijk weet ik dat ik dit niet van de een op andere dag leer. Maar ik heb wel elke dag een kans om het opnieuw te proberen. Ik trek een kaart en laat me vandaag inspireren: ‘Je leeft nu, morgen bestaat nog niet’.
 
Take a break
Bestellen
Copyright 2019 - Sitemap - Cookie instellingen
Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief 'voer voor verdieping' en ontvang iedere maand blogs, tips over nieuwe producten, informatie over relevante workshops of interessante aanbiedingen.

Ja, insipireer mij