• Op werkdagen vˇˇr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven Ç20,-
Terug naar het overzicht

Interview - Uit liefde voor jezelf

‘De moderne tijd eist veel van ons. De productiviteit en het aantal prikkels dat we dagelijks moeten verwerken zijn enorm toegenomen. De maatschappij eist dikwijls dat we ons als supermensen gedragen. ACT kan je helpen om die zware cape van je schouders af te werpen. Het is een van de stromingen binnen de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar bijvoorbeeld ook mindfulness onderdeel van uitmaakt.’

Werkelijk geluk
‘Menselijkheid staat voorop: dat je mag denken wat je denkt, dat je mag voelen wat je voelt, en dat je mag zijn wie je bent. Geluk is geen doel op zich, want geluksgevoelens zijn vaak vluchtig en tijdelijk. Ik kan persoonlijk zeggen dat ik door ACT meer dingen doe die ik werkelijk belangrijk vind, en dat mijn leven daardoor waardevoller is geworden. Dit zou je daadwerkelijk geluk kunnen noemen. Denken dat je altijd gelukkig kunt zijn, is een grote illusie. Het suggereert ook dat je iets moet veranderen aan jezelf als je niet gelukkig bent. We weten al heel lang dat moeilijke gedachten of gevoelens niet te controleren zijn. Je kunt dus beter stoppen met vechten of vluchten en leren hoe je hier slimmer mee kunt omgaan. Hoe je gedachten bijvoorbeeld met humor op afstand kunt zetten, in plaats van ze inhoudelijk te willen veranderen.’

Groeiende behoefte
‘Volgens mij is er een groeiende behoefte aan meer op coping gerichte therapeutische technieken. Oftewel dat je leert omgaan met menselijke problemen en de eisen van de moderne tijd. Sinds een jaar of vijf is ACT een bekende therapie geworden en we groeien nog steeds als kool. Het lijkt wel alsof de tijd rijp is voor dit gedachtegoed, en de wereld er veel meer voor open staat.

Mijn boeken zijn niet alleen voor therapeuten of coaches, maar voor iedereen die meer uit het leven wil halen. We worstelen over het algemeen met dezelfde angsten en verlangens. Het is de vraag hoe je omgaat met de grillen van het leven en alles wat daarbij hoort. Ik benoem dus vooral de onderliggende processen zoals controle, vermijding en het onderzoeken van je waarden. Dit is een belangrijk verschil met andere therapievormen.’
 
Eerlijk
‘Mijn stijl is heel direct en persoonlijk. Ik wil zo eerlijk mogelijk zijn naar mijn lezer en me als mens met je verbinden. Ik schrijf geen romans, dit gaat over jouw leven! Daarom noem ik het beestje heel direct bij de naam. En als je dan op je weg naar een lichter leven af en toe óók nog wat plezier hebt tijdens het lezen van mijn boeken, dan is mijn doel bereikt’.

Gijs Jansen is als psycholoog gespecialiseerd in Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Hij is opleider en supervisor, heeft een eigen praktijk voor therapeutische training en werkt als e-coach voor Psychologie Magazine.
Hij is auteur van tien boeken waaronder Time to Act, Denk wat je wilt, doe wat je droomt en De vonk van verbinding. Daarnaast ontwikkelt hij apps, games en online leeromgevingen voor professionals.

 
Uit liefde voor jezelf
Bestellen
Copyright 2019 - Sitemap - Cookie instellingen
Wil jij iedere maand ge´┐Żnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief 'voer voor verdieping' en ontvang iedere maand blogs, tips over nieuwe producten, informatie over relevante workshops of interessante aanbiedingen.

Ja, insipireer mij