• Op werkdagen vr 23.00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
Terug naar het overzicht

Blog | 5 tips voor de online trainer

Een leergierig trainerspubliek dus, met een urgente leerbehoefte. Voeg daar Karin de Galan aan toe en je hebt het recept voor een sessie waarin iedereen kan zien, horen en ervaren dat je ook online meegezogen kunt worden in de inhoud. Er was volop interactie en dynamiek. We zoomden in op specifieke casussen, om weer terug te komen bij de methodiek en de vele didactische werkvormen. Voorbeelden van lastige momenten uit de praktijk werden door Karin handig opgepakt, vertaald en zichtbaar gemaakt. En natuurlijk voorzien van een tip of een oplossing. Voor de trainers die er niet bij waren zet ik de vijf belangrijkste lessen op een rij. 
 
#1 Vlieg uit de startblokken
De vraag ‘wat vind je als lastig bij het trainen op afstand?’ was een mooie opening. Geen voorbereide presentatie, geen theorie, maar juist direct aanzetten tot (inter)actie met een vraag die gaat over de dagelijkse praktijk. Nou, die interactie, die kwam er. Het uur vloog voorbij, het had nog veel langer kunnen en mogen duren. En vanuit de praktijkvoorbeelden van de deelnemers was de stap naar de theorie makkelijk te maken. Aandacht gegarandeerd!
 
#2 Start de training vóór de training
Een ‘lastig’ aspect van online werken dat veel trainers benoemden in de chat, is dat de interactie tussen de deelnemers onderling soms maar moeizaam op gang komt, vooral bij groepen waar de deelnemers elkaar niet kennen. Hoe zorg je dat ze zich zo snel mogelijk net zo veilig en vertrouwd voelen als ‘in een zaaltje’? Een goed begin is om vóór de eerste trainingssessie al een WhatsApp groep te maken (uiteraard met toestemming van de betrokkenen). Daarin stel je jezelf voor (bijvoorbeeld met een filmpje) en dan vraag je de deelnemers datzelfde te doen. Let erop dat jouw bijdrage niet té professioneel is – dat maakt de drempel hoger. Als je bij langere trajecten in de appgroep vragen blijft stellen en mensen aanmoedigt om leermomenten en successen te delen is zo’n appgroep echt een versterker van de interactie.
 
#3 Haal het einde naar voren
De ruimte voor discussie en overleg tussen deelnemers, bij bijvoorbeeld een oefening, was een ander punt dat genoemd werd. Er is natuurlijk de mogelijkheid voor break-out-sessies, maar dat is toch minder dynamisch dan ‘op de vloer’. Die onderlinge uitwisseling, die een training super dynamisch maakt, kan volgens Karin online zeker ook. Je moet het alleen wel anders inrichten, zowel didactisch als qua voorbereiding. Wat je doet: je haalt het einde van de training naar voren. Bij een training projectmanagement bijvoorbeeld, zou de uitkomst kunnen zijn: hét recept voor de aanpak van een complex project. Voor de online training ontwikkel je dat recept van tevoren, in drie varianten, waarvan één de juiste is. Je toont ze alle drie naast elkaar en je laat de deelnemers stemmen (iedereen unmuten!). Dat nodigt uit om te discussiëren over welke de juiste is, en de leermomenten oogst je als je de standpunten en meningen bevraagt.
 
#4 Jij bent interessanter dan een voice-over
Omdat iedereen toch achter een scherm zit, lijkt het delen van je scherm om zo een flitsende PowerPoint presentatie te geven heel logisch. Doe. Dat. Niet.  En liefst ook geen al uitgewerkte flipovers. Met het delen van zo’n beeld word jij slechts de voice-over. En dat doet niet veel goeds voor de betrokkenheid bij jou en je onderwerp. Kan je dan helemaal geen flipovers gebruiken? Toch wel. Wanneer bijvoorbeeld een complex model onderdeel is van je training, kun je dat vooraf uitwerken. Maar schrijf dan tijdens de training mee op geeltjes, die je al pratend bij je model plakt. Zo kun je live inspelen op dat wat gezegd wordt. Dat maakt je training niet alleen persoonlijker, maar ook veel dynamischer en interactiever. Blijf dus vooral zelf in beeld!
 
#5 Bij twaalf deelnemers of minder nooit op mute! 
Wanneer zet je de deelnemers wel of niet op mute? Trainingsgroepen kunnen flink uiteenlopen in grootte en bij een grote groep ligt chaos op de loer. Je voelt immers minder makkelijk aan van elkaar wie er iets wil zeggen. Vaak kiezen trainers dan toch voor muten, om bij een vraag, na het opsteken van een digitaal of fysiek handje, de deelnemer met een vraag te unmuten. Risico hierbij is dat het veel meer een ‘uitzending’ wordt, dan een training. En bij een uitzending loopt men makkelijker even weg. Bij grotere groepen kun je gebruik maken van de chatfunctie door het stellen van een concrete vraag en uit te nodigen om die te beantwoorden in de chat, zoals het voorbeeld in de opening van dit blog.
 
Dit zijn vijf tips die ik gedestilleerd heb uit deze ZOOM-sessie. Karin gaf nog veel meer tips uit haar boek Online trainen. Maar ook de aanwezige trainers deelden hun mooie en pijnlijke leermomenten. Het was een mooie en waardevolle uitruil van kennis en expertise. Het heeft mij een completer beeld gegeven van ‘de trainer’ en het trainerschap. Ik heb gezien, gehoord en ervaren met hoeveel liefde, passie en plezier jullie spraken over jullie vak. En met hoeveel gretigheid en openheid de trainers in deze online-sessie met Karin de Galan ingingen, om zichzelf als trainer te verbeteren. Díe drive zetten trainers in om mij en iedere andere deelnemer te begeleiden in óns leer- en ontwikkelproces. De volgende keer dat ik weer een training volg, offline of online, kijk ik toch met nieuwe blik naar de trainer die voor mij staat!
 
Dit blog is geschreven door Tessa Hoenekamp, brand manager bij Uitgeverij Thema.
 
Online trainen
Bestellen
Copyright 2021 - Sitemap - Cookie instellingen
Wil jij iedere maand geïnspireerd worden?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief 'voer voor verdieping' en ontvang iedere maand blogs, tips over nieuwe producten, informatie over relevante workshops of interessante aanbiedingen.

Ja, insipireer mij