Werk & Loopbaan
Terug naar het overzicht
Blogs, interviews en meer
Het geheim van de niche: iedereen helpen is niemand helpen
Veel diensten van trainers, coaches en adviseurs zijn breed inzetbaar. Coach je op persoonlijk leiderschap, dan kun je vele professionals een dienst bewijzen. Help je mensen hun talenten ontdekken, dan mogen jouw potentiële klanten alvast in de rij gaan staan. Begeleid je drukbezette ondernemers bij het bewaken van de balans tussen werk en privé, dan ligt er een wereld voor je open. Héél aantrekkelijk. Of niet? Lees het boek Waarom iedereen luistert als je over seks praat.
Als je iedereen wilt bedienen...
Pas op voor de valkuil van brede inzetbaarheid: als je iedereen wilt bedienen, dan bedien je niemand. Wie is er namelijk niet gebaat bij een beetje zelfsturing? Wie wil er niet precies weten wat zijn sterke kanten zijn en hoe hij zich daarmee profileert? Wie streeft er niet naar een betere balans? Hoe weet jouw klant of hij bij jou aan het juiste adres is? Veel dienstverleners kúnnen veel verschillende doelgroepen helpen. Dat staat niet ter discussie. Het punt is dat je jezelf onaantrekkelijk maakt door je niet op een specifieke groep te richten. Draai de situatie eens om: jij bent de klant. Je wilt niet geholpen worden door iemand die iedereen kan helpen. Toch? Iedereen bedienen is niet overtuigend, noch voor je doelgroep, noch voor diegene die niet tot je doelgroep behoort. Een potentiële klant zoekt naar herkenning, bevestiging dat hij goed zit, het liefst zo concreet mogelijk.
Ga staan en beken kleur
Een klant wil zich aangesproken voelen. Logisch. Waar kan hij anders op afkoersen? Hij wil weten of jij er voor hem bent. Hij wil merken dat jij weet waarover je het hebt. Hij wil zien dat jij ervaring hebt met mensen zoals hij. Dat heb je. Dus laat dat merken. Je helpt daarmee je klant om voor jou te kiezen. En je helpt jezelf om je te focussen in je werk. Door de deur open te zetten voor klanten uit alle hoeken zorg je er zelf voor dat er niemand binnenkomt. De wens om alle opties open te houden en een grote diversiteit aan doelgroepen openlijk welkom te heten, is begrijpelijk, maar tegelijk je grootste bedreiging. Zorg ervoor dat je als professional te herkennen bent voor je klanten. Als er alleen algemeenheden in je etalage staan, wandelt je publiek gedachteloos voorbij.
Doe geen moeite je dienst zo breed mogelijk in de markt te zetten. Profileer je liever zelfbewust en doelgericht. Iedereen willen helpen is niemand helpen. Ga staan en beken kleur. Benoem waarvoor je staat. Zeg voor wie je daar bent. Een grote verdienste, voor je klant én voor jezelf.
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou: