• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Waarom integere types niet aan marketing doen

& waarom ik een boek voor deze mensen schreef
- Kiki Verbeek

Terecht of onterecht: menig trainer, coach of adviseur is vies van marketing. Dienstverleners willen marketing nog weleens associëren met schreeuwerige types die je voor een veel te hoge prijs iets aansmeren wat je niet echt nodig hebt. Zo iemand willen ze niet zijn. Marketing is in hun ogen gelijk aan een façade van té mooie praatjes, loze beloften en grote lichtgevende letters.

Integere types doen niet aan marketing, dat lijkt de impliciete overtuiging. Mensen die met mensen werken, zouden zich niet expliciet bezig mogen houden met het verkopen van zichzelf en hun dienst. Mensen die andere mensen begeleiden in hun persoonlijke of professionele ontwikkeling doen dat namelijk vanuit een gedreven houding, met liefde en betrokkenheid. Daar hoort geen marketing bij. De liefde voor hun klant is oprecht en zou daarom voor zich moeten spreken.
 
Liefde voor je doelgroep en gedrevenheid in je werk – hoe oprecht ook – verkopen zich helaas meestal niet vanzelf. Je dienst heeft een voertuig nodig om de wereld in te rollen. Dat voertuig hoeft geen lawaai te maken: marketing hoeft niet schreeuwerig te zijn. Maar het is wel nodig dat je een kleur hebt én dat je in beweging bent. Opdat mensen je zien als je voorbijkomt. Er zijn absoluut meerdere manieren om gezien en gehoord te worden dan met een ‘marketing-megafoon’ in iemands gezicht te schreeuwen.
 
Zichtbaarheid
Vies van marketing, dat was ikzelf ook. Totdat ik ontdekte dat ik me niet hoefde aan te passen aan wat ik dacht dat marketing was. Ik kwam erachter dat marketing over zichtbaarheid gaat. Zichtbaarheid is jezelf laten zien. Jezelf laten zien is alleen mogelijk als je dat doet op een manier die bij je past – anders bén jij het niet. Als je iets laat zien wat jij niet bent – hoe slim ook verpakt – dan gaat dat niet voor je werken. De kunst is jezelf te laten zien op een manier die past bij jou en bij je dienst of product.
 
Het is een misvatting dat je om jezelf en je bedrijf actief in de markt te zetten iets zou moeten doen wat tegen je eigen waarden indruist. Je hoeft jezelf niet te forceren. Je hoeft geen dingen te doen die je eigenlijk niet wilt. Je hoeft geen acties te plegen die niet bij je professie passen. Het is niet nodig een commerciële wereld te betreden waarin je je niet thuis voelt. Je kunt ondernemer zijn en gerust in je eigen wereld en die van je klant blijven. Dat is beter zelfs.
 
Liefde voor je vak
Ook ik heb liefde voor mijn vak. Vijf jaar geleden begon ik te bloggen over mijn dagelijkse praktijk. Sinds ik blog, hoef ik geen acquisitie meer te doen: ik heb een stabiele en continue stroom klanten. Sinds ik blog, voel ik me niet meer ongemakkelijk in mijn ondernemerschap. Ik hoef geen klantenwervende capriolen uit te halen die niet bij me passen. Sinds ik blog, is mijn omzet verdubbeld. Er is rust in de tent en ik val samen met wat ik doe.
 
Het boek Integere types doen niet aan marketing is mijn oproep aan trainers, coaches, adviseurs: laat je niet imponeren door schreeuwerige marketing. En erger je er ook niet aan. Je hoeft niet te schreeuwen als je dat niet wilt.
 
Onlangs schreef een lezer van mijn blogs me: ‘Jij bent een goed voorbeeld van hoe je jezelf kunt verkopen.’ Dat hoor ik vaker. Jij kunt dit ook. Ik heb een manier gevonden die bij me past, via mijn blog. En ik help zelfstandige professionals hetzelfde te doen.
 
Om jezelf in de markt te zetten is het nodig dat je inzoomt op jouw specifieke waarden: wie ben je, wat doe je, voor wie, waarom en waartoe? Precies dát maak je expliciet. Vervolgens laat je dit rustig aan de wereld zien: op je website en in blogs. Dát is marketing. Je toont de liefde voor je vak. Je toont je liefde voor de mensen met wie je werkt. Niets om bang voor te zijn.
 
Contact maken met je doelgroep
De kracht die vrijkomt als je doet wat je graag doet, is de motor voor het bereiken van resultaten van betekenis. Een trainer, coach of adviseur die geraakt is door zijn vak, raakt de mensen met wie hij werkt. Mensen die geraakt zijn, lopen harder, presteren beter, communiceren opener, groeien vanzelfsprekender, creëren draagvlak en raken op hun beurt weer de mensen met wie zíj werken. De waarde van het werk rolt zich als het ware vanzelf uit. Daar wil iedereen deel van zijn.
 
Een professional die in staat is de liefde voor zijn vak in de markt te zetten, maakt goud. Hij bereikt zijn doelgroep, brengt mensen in beweging, trekt de klanten aan die bij hem passen, doet het werk dat hij het liefste doet en schrijft daar af en toe iets over. Dát is zakelijk bloggen. Er is geen rustiger en overtuigender manier om contact te maken met je doelgroep.
 
In deze tijd van online marketing en content marketing – zoals bloggen – is het makkelijker dan ooit jezelf als ondernemer zichtbaar te maken. Doe dat ook. Maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Pak de bestaande vormen en giet je eigen inhoud erin. Je zichtbaarheid groeit vanaf het moment dat je met bloggen begint.
 
Verspreid de liefde voor je vak. Start een blog.
 
Kiki Verbeek is neerlandicus, filosoof en theatermaker. Met haar succesvolle bedrijf en weblog GLASHELDERVERHAAL brengt ze trainers, coaches en adviseurs tot concrete profielteksten van hoge kwaliteit. Voor professionele dienstverleners die willen doen wat bij ze past en dat glashelder over het voetlicht willen brengen. www.glashelderverhaal.nl

Integere types doen niet aan marketing
Bestellen
Copyright 2017 - Sitemap