Communicatie & Presentatie
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

Feedback geven en ontvangen

Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van je collega niet in orde is, of juist erg goed. Maar andersom is het ook belangrijk dat je zelf goed met kritiek kunt omgaan. Prestaties worden er alleen maar beter van en de samenwerking verloopt soepeler.
Feedback geven en ontvangen
Op een goede manier feedback geven is een van de lastigste aspecten van communicatie. Je wisselt namelijk informatie uit over hoe je het gedrag of de houding van de ander ziet en ervaart, en dat kan gemakkelijk verkeerd uitpakken. 

Voor veel mensen is het geven van feedback vooral lastig omdat ze bang zijn om anderen te beledigen. Dat is jammer want als je nooit commentaar geeft, verandert er ook niets en houd je dingen in stand waar je last van hebt. Terwijl feedback juist zo positief kan zijn. Het is een kans om onszelf te verbeteren.

De boeken van Thema laten op een duidelijke manier zien hoe je feedback kunt geven, zonder anderen te kwetsen en leert je luisteren naar wat anderen jou te zeggen hebben.
Het praktische boek Feedback van Marieta Koopmans leert je luisteren naar wat anderen je zeggen en je eigen commentaar zo te geven dat anderen naar je luisteren. Zo krijg je inzicht in de angst en emoties die daarmee gepaard kunnen gaan
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou: