Communicatie & Presentatie
Terug naar het overzicht
Blogs, interviews en meer
Misverstanden in de communicatie
Communiceren: het lijkt zo eenvoudig. Maar het helder en duidelijk overbrengen van een (soms eenvoudige) boodschap is voor veel mensen helaas geen aangeboren talent. Bekijk de tips van het boek Ben ik zo duidelijk? van Marieta Koopmans en Marloes Abrahamse.
Hieronder volgt een samenvatting van wat er met een boodschap gebeurd:
- waarnemen (wat heb ik gehoord, gezien, gevoeld, geroken, geproefd)
- interpreteren (wat betekent dat voor mij)
- evalueren (wat vind ik daarvan)
- eigen ervaringen in het verleden
- eigen normen en waarden (opvattingen over wat hoort en niet hoort)
- eigen verwachtingen
- overtuigingen over uzelf
- persoonlijke betekenis bij woorden (gevoelswaarde)
- Wees u bewust van het feit dat u interpreteert.
- Check uw interpretaties en fantasieën, door middel van vragen en samenvattingen.
- Zorg dat u op dezelfde golflengte komt.
Wat bedoelt de ander, waar wil hij naar toe?
- Los misverstanden op (voorkomen kan niet)
Elke ontvanger van een boodschap doet drie dingen met de boodschap:
- waarnemen (wat heb ik gehoord, gezien, gevoeld, geroken, geproefd)
- interpreteren (wat betekent dat voor mij)
- evalueren (wat vind ik daarvan)
De boodschap wordt gefilterd door:
- eigen ervaringen in het verleden
- eigen normen en waarden (opvattingen over wat hoort en niet hoort)
- eigen verwachtingen
- overtuigingen over uzelf
- persoonlijke betekenis bij woorden (gevoelswaarde)
Gevolg is dat er misverstanden kunnen ontstaan bij de communicatie:
- Wees u bewust van het feit dat u interpreteert.
- Check uw interpretaties en fantasieën, door middel van vragen en samenvattingen.
- Zorg dat u op dezelfde golflengte komt.
Wat bedoelt de ander, waar wil hij naar toe?
- Los misverstanden op (voorkomen kan niet)