• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
Terug naar het overzicht

Motiverend leidinggeven: zo krijg je mensen wl vooruit

Ken je dit soort collega’s? De getalenteerde nieuwkomer die maar niet uit zijn schulp komt. De ervaren medewerker die al aan het begin van jouw enthousiaste presentatie tegen haar buurman begint te mopperen. De collega die ooit superenergiek binnenkwam en nu onzichtbaar is geworden. Heb jij een vergelijkbare collega in jouw team, iemand die met geen stok vooruit te krijgen is? Dan heb je als leidinggevende vast al van alles geprobeerd om het tij te keren. Geef niet op! Want met onze motiverende tips, boeken jullie samen goede vooruitgang. 

Heb je een idee hoe deze situatie is ontstaan of wat de oorzaak ervan is? Dit kun je in een goed gesprek met je collega achterhalen en inzichtelijk maken. Enkele open en persoonlijke gesprekken - van mens tot mens - zijn vaak al een goede manier om pijnpunten bloot te leggen. Daardoor ontstaat er een basis om er mee aan de slag te gaan. Vervolgens kun je samen doelen creëren, een positieve mindset bevorderen en iemand ondersteunen bij het (her-)vinden van koers. Daarbij draait alles om motivatie.
 
Wat motiveert hem of haar?
Motivatie gaat over de mate waarin we zin hebben om iets te doen. We worden deels gemotiveerd door invloeden buiten onszelf. Bijvoorbeeld salaris of de waardering van een klant of collega. Maar motivatie werkt beter als het van binnenuit komt. Deze intrinsieke motivatie komt voort uit persoonlijke waarden, wensen, ambities en talenten. Als leidinggevende heb je hier beperkt invloed op. Je kunt wél helpen onderzoeken wat iemand motiveert. En dat is weer essentieel om samen een positieve verandering teweeg te brengen.
 
Wakker het vuurtje aan
In een motiverend (coach-)gesprek zet je mensen aan het denken over wat ze willen bereiken, wat hun sterke kanten zijn en hoe ze zich verder willen ontwikkelen. Je wakkert hun motivatievuurtje aan. Belangrijk is dat de insteek van een gesprek spontaan en gelijkwaardig is. Het helpt als je je open en nieuwsgierig opstelt. Een goede vraag kan zijn: hoe ziet in jouw fantasie de ideale werksituatie eruit? Ook een andere setting kan een gesprek openbreken. Dus laat je papieren op je bureau liggen, spreek eens ergens anders af dan op kantoor of loop samen een blokje om.
 
Wat moet je juist wél doen:
  • Stel je open op en geef de ander ruimte
  • Toon empathie, de beleving van de ander is voor hem/haar altijd waar
  • Luister actief, stel vragen en laat iemand toelichten wat hij of zij bedoelt 
  • Vorm jezelf een beeld van iemands kennis, kunde, gedrag en potentieel
  • Zet de ander aan tot nadenken en vertrouw op diens ‘weten’
  • Laat de collega zelf tot inzicht komen over wat hij anders kan en wil doen 

Wat kan je beter niet doen:
  • Het beoordelings- of functioneringsgesprek voor dit doel gebruiken
  • Druk opleggen, oordelen, moraliseren
  • Je eigen mening (meteen of te snel) op tafel leggen
  • Analyseren om het naadje van de kous te weten te komen
  • (Meteen) in oplossingen denken
  • Beslissingen forceren 

In ons boek lees je ook hoe de aanpak voor dit gesprek voor elk persoonstype verschilt en hoe je zorgt voor een optimale afstemming op dat vlak.
 
Medewerker blij, jij blij!
Er is in principe niets groots nodig om de cirkel te doorbreken. Het vraagt misschien wel moed om persoonlijk en open te zijn. Probeer het eens, je zult verrast zijn over het effect van een informeel of spontaan gesprek. Heb je behoefte aan meer handvatten? In ‘Gesprekken die werken’ geven Tineke Kanters en Ineke van den Berg je nog veel meer tips voor zinvolle gesprekken én om collega’s ook hierna te blijven coachen. Zo draag je bij aan blije en gemotiveerde medewerkers en wordt ook jouw leven als leidinggevende of collega makkelijker en leuker!
Gesprekken die werken
Bestellen
Copyright 2018 - Sitemap - Cookie instellingen