Een GRATIS bookazine op de deurmat? meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Een GRATIS bookazine op de deurmat? meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Communicatie & Presentatie
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

Feedback geven, Feedback vragen

Feedback vragen vereist moed. Je stelt je kwetsbaar op. Feedback géven vergt echter net zoveel moed. Ook de feedback-gever stelt zich namelijk kwetsbaar op. Je kunt jezelf (en degene aan wie je feedback vraagt) helpen door een specifieke vraag te stellen. Het is fijn om eerst te vragen naar positieve elementen. Ook kun je op een speelse manier feedback vragen. Oefen met de Feedbackkaarten van Axelle de Roy
Feedback geven, Feedback vragen

Verschrikt schiet Iris overeind als ze haar collega Tom hoort zeggen: ‘Bedankt voor jullie aandacht!’ Enigszins gegeneerd kijkt ze naar Tom als hij zijn PowerPoint wegklikt. Ze was blijkbaar weggedoezeld; slaperig geworden door het voorjaarszonnetje. En om eerlijk te zijn vond ze de presentatie van Tom nogal langdradig en te technisch om er geboeid naar te blijven luisteren. Als ze later samen teruglopen naar de afdeling vraagt Tom aan Iris wat ze van zijn presentatie vond. Ze mompelt ‘Interessant onderwerp, valt veel over te zeggen hè?’ en begint dan snel over iets anders. Ze kan toch moeilijk tegen Tom zeggen dat ze er geen snars van heeft begrepen en bijna in slaap gesukkeld was?! ‘

 

Hé Ronald, hoe was de feedbacktraining?’, vraagt Aisha als ze haar collega ziet langslopen. ‘Nou, ik had een flinke discussie met de trainer!’, antwoordt Ronald. ‘Hoezo dan?’ ‘Ja, we moesten van hem feedback gaan vrágen aan onze collega’s en leidinggevende. Die vent is echt gek, alsof ik een beetje kritiek ga lopen uitlokken!’, roept Ronald uit. ‘Bovendien, als het niet goed is, dan hoor ik het toch vanzelf?’. ‘Ik vind het wel fijn om af en toe feedback te vragen,’ zegt Aisha, ‘dan weet ik hoe ik op anderen overkom en daar groei ik door.’ ’Groeien?!’, snuift Ronald, ‘dat doen mijn planten in de tuin, ik vind het wel best zo! […] Feedback, feedback… ik zeg altijd maar zo: houd jij je grote feedbek maar,’ mompelt hij en loopt verder.

 

Feedback geven is spannend

De meeste mensen vinden het spannend om feedback te geven. Hoe zal de ander reageren? Gaat onze relatie er door veranderen? Ben ik wel in de positie om er iets van te zeggen? Dat zijn vragen die dan door ons hoofd spoken en die ons ervan weerhouden feedback te geven. De angst om de ander te kwetsen speelt hierbij een belangrijke rol. Iris is bang om Tom te kwetsen en geeft daarom geen feedback op zijn presentatie. Ook durft ze zichzelf niet kwetsbaar op te stellen en te vertellen welk effect de presentatie van Tom op haar had. 

 

Feedback is een krachtig middel

Kwetsbaar zijn hoeft echter niet bedreigend te zijn. Juist vanuit kwetsbaarheid kunnen er mooie dingen gebeuren. Feedback is daarbij een krachtig middel; het is een manier om écht contact te maken met iemand. Je ziet de ander werkelijk. En je laat jezelf zien. Dan gebeurt er iets tussen jou en de ander; feedback genereert verbinding en van daaruit energie en kracht.  Voorwaarde is wel dat er vertrouwen is en dat beide partijen zich veilig voelen. Als er veiligheid is, kan er ook kwetsbaarheid zijn. Het is essentieel om feedback vanuit een positieve intentie te geven; om concreet gedrag te benoemen en om op de bal te spelen, niet op de man. 

 

Leren feedback geven

Goed feedback geven kun je leren. Bijvoorbeeld door er boeken over te lezen, door een training te volgen (en daarin te oefenen met een acteur) of via een spel. Je zult merken dat het geven van feedback steeds makkelijker (en zelfs leuker) wordt als je ermee aan de slag gaat.

  • Ronald durft zich niet kwetsbaar op te stellen en feedback te vragen, uit angst om ‘afgerekend’ te worden. Jammer, want feedback zou hem kunnen helpen nieuwe kanten van zichzelf te ontdekken. Onbedoelde effecten van zijn gedrag, maar ook onvermoede kwaliteiten. 
  • Zo heeft Aisha onlangs aan haar leidinggevende gevraagd wat hij waardeert aan de manier waarop zij met klanten omgaat. En heeft ze hem om een advies gevraagd om nóg klantgerichter te werken. Door bij feedback geven en vragen te starten met aandacht voor het positieve creëer je een veilige sfeer. Vanuit veiligheid is het gemakkelijker om je kwetsbaar op te stellen en te vragen naar concrete tips ter verbetering. Zo kun je groeien, zonder groeipijn.
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou:
Nog meer verdieping:
Feedback geven en ontvangen
Feedback geven en ontvangen
Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van je collega niet in orde is, of juist erg goed. Maar andersom is het ook belangrijk dat je zelf goed met kritiek kunt omgaan. Prestaties worden er alleen maar beter van en de samenwerking verloopt soepeler.
Lees meer
Feedback ontvangen
Feedback ontvangen
Als iemand ons commentaar geeft, ervaren we dat vaak als kritiek, als een aanval op onszelf als persoon. Zelfs ondersteunende, positieve feedback pakken we zelden op of we bagatelliseren het. Dat is jammer, want goede feedback wordt gegeven met de bedoeling ons te helpen, te ondersteunen. We kunnen er iets van leren. Sta open voor het commentaar dat u krijgt en luister naar wat de ander te zeggen heeft. U kunt er uw voordeel mee doen. Uit: Tips en Tools voor Managers, of bekijk het boek Feedback van Marieta Koopmans.
Lees meer
Gerichte feedback voorkomt groeipijn
Gerichte feedback voorkomt groeipijn
Om onnodige groeipijn te voorkomen vraag ik nu gerichter feedback. Voordat ik mijn vriendin een tekst laat lezen geef ik aan waarop ik specifiek feedback wil en ik vraag door op haar commentaar. Wat bedoel je precies met ‘schooljufferig’? Welke bijwoorden zijn overbodig? Want alleen als ik de feedback begrijp kan ik ervan leren. Axelle de Roy is mede-eigenaar van Lomans & De Roy – training coaching theater, ontwikkelde verschillende tools voor trainers/coaches (o.a. Feedbackkaarten en Spelen met Talenten) en schreef Feedback Challenge.
Lees meer