Green friday actie: NU 10 e-books voor maar 10,- Klik hier
Green friday actie: NU 10 e-books voor maar 10,- Klik hier

Wat is jouw leiderschapsstijl?

 

Wat voor een leider ben jij? 

Ben jij sociaal en motiverend of kan jij streng doch rechtvaardig de koers bepalen? Of je nu aan het begin van je carrière als leider staat, of je gaat al een tijdje mee. Iedereen heeft een bepaalde voorkeur in zijn of haar manier van werken. Afhankelijk van de branche, het team en de organisatie waarin je werkzaam bent. Maar ook vanuit jouw sterke of zwakke punten en bewustzijn. 

 

Je kan als leider natuurlijk altijd nog leren, van jezelf en van je team. Want wie bewust is, kan veranderen. En spoiler: er is geen goed of fout in deze test. De beste manier is om van alles wat mee te pikken en te leren. Schiet jij heel erg uit naar een antwoord? Dan kan je werken aan een tegenovergestelde rol. De test is gebaseerd op de 8 leiderschapsrollen van Robert Quin. 

 

Doe de test en ontdek jouw leiderschapsstijl

Ik stuur bij wanneer:

A) Ik het gevoel heb dat we meer kunnen halen uit onze targets.

B) Ik zie dat een van de medewerkers hulp nodig heeft en er zelf niet uitkomt.

C) Dat doe ik standaard elke week, of het nu nodig is of niet, het is belangrijk dat ik er ben. 

D) Ik luister naar mijn gevoel en zie dat we meer moeten meebewegen met veranderingen. 

 

‘Ik weet dat het gek is, maar we doen het toch’ zeg ik:

A) Nooit, we doen alleen dingen die ertoe doen om meer omzet te genereren.

B) Ik het ook niet helemaal snap, maar dan zoeken we het samen uit.

C) Omdat we allemaal moeten luisteren naar wat er ons van bovenaf verteld word.

D) Ik wil dat mijn personeel  uit de comfortzone komt en ze uitdagen tot iets een duurzame toekomst. 

 

Van een klacht word ik:

A) Geactiveerd om onze processen te verbeteren daar waar het kan

B) Emotioneel, want ik wil het beste voor iedereen

C) Pragmatisch, ik laat het tot de bodem uitzoeken

D) Geïnspireerd om te kijken naar de onderlaag van de klacht, elke klacht is een gouden klacht.

 

Er ontsaat een conflict in het team, mijn rol daarin is

A) Strategisch, ik bekijk wat de beste manier is hoe we met elkaar tot en compromis kunnen komen

B) Ik luister aandachtig en neem het op voor degene die ten onrechte benadeelt wordt

C) Ik zoek uit hoe ik dit zo professioneel mogelijk kan documenteren en schakel HR in.

D) Sturend, ik kijk naar de behoefte van het team kom erachter wat de onderstroom kan zijn van de botsing. 

 

Er is een reorganisatie, hoe pak jij dat aan?

A) Je beoordeeld alle behaalde KPI’s en bepaald daarvanuit je strategie.

B) Je probeert je team zo eerlijk en transparant mogelijk te betrekken in het proces.

C) Je neemt een externe interim aan die gespecialiseerd is in verandermanagement.

D) Jouw team mag meebepalen wat het buisnessmodel gaat worden, desnoods start je een nieuw bedrijf.

 

Wanneer er drukke periodes zijn voel jij je

A) Actief en krachtig, je gaat goed op harde deadline en behaalde doelstellingen.

B) Bedachtzaam en alert op jouw teamgenoten, de juiste balans in werk en privé is daarom erg belangrijk.

C) Nuttig, je springt bij waar je kan en verwacht dat ook van jouw teamgenoten.

D) Meevarend en Adhoc, je bedenkt snel oplossingen en vind de juiste middelen om alles voor elkaar te krijgen.

Het meest A: producent of bestuurder

Jij bent een strenge, maar rechtvaardige leider. Je houd van duidelijkheid en kan goed omgaan met het behalen van doelen. Jouw enthousiasme kan ervoor zorgen dat je je team blijft motiveren om telkens nóg iets beter te presteren. Je past het beste in een marktcultuur als producent of bestuurder.

 

Het blijft belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Om helder te krijgen wat wel of niet gezegd kan worden helpt het spel Kan dit wel? met behulp van kritische vragen op een laagdrempelige manier voor meer openheid. 

De leider: productent of bestuurder

Het meest B: mentor of bemiddelaar

Als mentor ben jij ervoor om je teamleden te begeleiden in hun individuele en gemeenschappelijke proces. Wanneer iemand naar je toekomt voor hulp, dan kunnen ze erop vertrouwen dat jij maatwerk bied om dat samen op te lossen. Door je open en eerlijke houding, zullen er weinig geheimen voor je zijn. Jij stimuleert iedereen om er het beste van te maken.

 

Wil je ontdekken waarom jouw team nou zo goed werkt? Of wat de valkuilen zijn?

Speel dan samen het Onderstroomspel. 

Leider: mentor of bemiddelaar

Het meest C: controleur of coördinator

Professionaliteit staat bij jou hoog in het vaandel. Jouw rol als leider is daarom ook om te coördineren en je gelooft erin dat er overal een juiste man is die het op kan lossen. Je zal je niet snel verliezen in emoties, maar kijkt vooral naar een passende en onderbouwde oplossing.

 

Een klacht kan een gouden klacht zijn om erachter te komen welke processen in de praktijk tóch niet zo goed werken in de praktijk, als op papier. Het boek Volgende keer beter! Helpt om klachten op de juíste manier te analyseren en in te zetten in jouw organisatie. 

leiderschap: coördinator of controleur

Het meest D: innovator of bemiddelaar

Creativiteit en innovatie, dat is jouw drijfveer om mee te veren met alle veranderingen in jouw organisatie. Het is daarom belangrijk om jouw team op te leiden tot specialisten die weerbaar blijven. Met jouw aanpassend vermogen, bewegen jouw teamgenoten graag met je mee.

 

Wil je meer weten over creativiteit in teams en projecten? Dan is Het Boomhutgevoel echt wat voor jou!

Dit vind je misschien ook interessant