• Op werkdagen vóór 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven €20,-
  • Gratis jubileumkalender

Mindfulness

5 1 5
  • Een praktische training in omgaan met gevoelens en gewoonten
  • Met volle aandacht in het 'hier en nu' leven
  • Audio meditatie-oefeningen gratis te downloaden
22,95
Vóór 18:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

In onze drukke levens is zo weinig tijd om even stil te staan bij jezelf, tijd om iets te doorleven, tijd om even pas op de plaats te maken. We staan voortdurend in een ‘doe-stand’ en zijn steeds bezig iets voor elkaar te krijgen. Met Mindfulness leer je in de 'zijn-stand' te komen en te blijven. Je gaat gewoonte- en reactiepatronen (die automatische piloot) herkennen en hier beter mee omgaan. Zo zul je je minder ‘geleefd’ voelen en kun je meer genieten van het hier en nu.  De rust die dat oplevert verhoogt de kwaliteit van je leven enorm.

Bewuste levenshouding trainen met meditatie

Door een bewuste levenshouding laat je gevoelens, gedachten, beelden en lichamelijke gewaarwordingen toe en kom je los van onbewuste automatische patronen. Met de bijbehorende mindfulnessmeditaties kun je die bewuste levenshouding trainen. Zo ontwikkel je inzicht, wijsheid en vooral ‘belevingsruimte’. Het resultaat is dat je met volle aandacht in het hier en nu leeft, met een open blik.

Dit boek en de audio-meditatieoefeningen leren je stap voor stap de belangrijkste technieken uit de mindfulness. Zo krijg je meer greep op ingesleten gewoontepatronen. Naast een zelfwerkboek is deze set ook een uitstekend hulpmiddel bij (psycho)therapie, training of een coachingstraject.

 
Het is lastig om eenmaal aangeleerde gewoonten te veranderen, maar dit boek hebben we er een mooi hulpmiddel bij
Drs. Cisca Zwiep-Janssens

Over de auteur

Ger Schurink

Ger Schurink is psycholoog, psychotherapeut en docent postdoctorale opleidingen voor deze specialisten. Ook is hij supervisor voor Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (VGCt).
Hij geeft trainingen en workshops in Mindfulness Based Cognitive Therapy (www.mbcttrainingen.nl) en schreef (met anderen) diverse boeken en artikelen over Cognitieve Therapie en Mindfulness Based Cognitive Therapy.
Bekijk alles van Ger Schurink

Reviews

Schrijf zelf een review
5 1 5

Mindfulness Ger Schurink

|
Ben nog bezig aan het boekje en de lesstof en heb er veel aan!

Met vriendelijke groet,
Helene Schmittmann-Berndsen
5 1 5

Een logisch en handzaam werkboek

|
Het boek Mindfulness van Ger Schurink beschrijft de methodiek van mindfulness op een nuchtere en praktische manier. Hiermee wordt de methodiek toepasbaar in de alledaagse werkelijkheid. De niet-oordelende manier waarop Schurink onze ineffectieve, automatische gedragspatronen beschrijft, geeft veel ruimte om er daadwerkelijk bij te kunnen zijn.
De luchtige cartoons onderstrepen nog eens dat onze piekergedachten en ingesleten gedragingen heel alledaags zijn en dat mindfulness een manier is om hiermee om te gaan.

In het boek wordt helder beschreven wat mindfulness wél en wat het niet is en wanneer je mindfulness kunt gebruiken. Vernieuwend aan deze methode is uiteraard dat je niet wordt geadviseerd allerlei dingen te ondernemen om van je probleem of moeilijkheid (zoals Schurink het noemt) af te komen, maar dat het vooral de kunst is toe te laten dat het ervaren van die moeilijkheid van alles oproept. Piekeren over het piekeren is uiteindelijk wat de meeste energie kost in plaats van te accepteren dat je momenten tegenkomt dat het je tegenzit of je je ergens zorgen over maakt. Ook piekeren voorkomt niet dat je geen controle hebt over de dingen die het leven het leven maken. De voorbeelden van Schurink spreken hiervoor goed tot de verbeelding.

De stappen om zelf je eigen irrationele gedachten- en gedragspatronen in kaart te brengen en vervolgens met de oefeningen aan de slag te gaan, worden zo logisch beschreven dat het een heel handzaam werkboek is.
De instructies voor de mindfulnessoefeningen zijn heel helder en duidelijk afgebakend. Acht minuten mediteren per dag, steeds een week lang, is overzichtelijk en voor de meeste mensen prima in te passen in hun dagelijkse bezigheden.

Dit boek is door de praktische aanpak met oefeningen bijzonder geschikt als zelfhulp– of werkboek en prima in te zetten in een coaching. Mijn eigen ervaringen met de toepassing van mindfulness in coaching zijn bijzonder positief. Met name bij cliënten die al vaker coaching (of al eerder therapie) hebben gehad en tegen dezelfde ingesloten gedrags- en denkpatronen aan blijven lopen.

In de eerste plaats wordt het ingesleten gedragspatroon geïdentificeerd; een pakkende naam gegeven (relativeren en inzetten van humor zijn vanuit de aanpak van Schurink een vanzelfsprekendheid) en van daaruit wordt de aandacht gericht op de lichamelijke sensaties die een cliënt ervaart.
De meditatie oefeningen zijn te downloaden en bieden daarmee een uitstekende basis om tussentijds en doorlopend aan zichzelf te werken. Een van de mooiste lessen van Schurink is dat je jezelf mag feliciteren als je tegen je (oude) pijn aan loopt, want dit betekent dat je het kunt gaan verwerken.
Zodat je meer kunt gaan leven! En dat alles met een luchtig, makkelijk te lezen boek en de afspraak met jezelf om minstens een aantal weken acht minuten per dag tijd te maken om bij jezelf stil te staan. Dat moet lukken.
...
Lees meer
5 1 5

Een praktisch werkboek met duidelijke voorbeelden en oefeningen

|
Mindfulness is een methode om te leren omgaan met emotionele problemen. Daarbij spelen twee componenten een rol: het sturen van de aandacht en een open houding ten opzichte van innerlijke ervaringen. In een viertal hoofdstukken wordt het begrip verder uitgewerkt. Begonnen wordt met een nadere omschrijving van het begrip en van de werkwijze ervan. Vervolgens komen gewoontepatronen en de mogelijkheden tot het doorbreken daarvan aan de orde en hoe je met mindfulness lastige gevoelens kunt hanteren. Hoofdstuk drie behandelt de instructies voor zeven mindfulness-oefeningen die de basis voor de training vormen. Deze oefeningen kunnen deels ook tijdens de gewone dagelijkse bezigheden worden gedaan. Tot slot worden vier praktische toepassingen beschreven bij gevoelens als ademruimte, aandacht voor lichamelijke gewaarwordingen, benoemen van gevoelens en mindfulness bij moeilijkheden. Een praktisch werkboek met een zakelijk taalgebruik, duidelijke voorbeelden en oefeningen dat gebruikt kan worden door therapeuten als trainingsmateriaal, maar dat ook als zelfhulpboek voor clienten geschikt is. Met een aantal tekeningen in kleur en lijstjes van aanbevolen en geraadpleegde boeken. De auteur is zelfstandig gevestigd gezondheidszorgpsycholoog en psychotherapeut.

Drs. P.C.B. de Jager ...
Lees meer

Specificaties

  • Auteur(s)Ger Schurink
  • ISBN9789058715814
  • UitvoeringPaperback
  • Gewicht179 gr
  • TaalNederlands
  • Verschijningsdatum04-04-2009
  • Afmetingen211 mm x 140 mm x 9 mm
  • UitgeverijUitgeverij Thema
  • Aantal bladzijdes112
Copyright 2017 - Sitemap