• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-
  • Gratis jubileumkalender
Terug naar het overzicht

Van doe-stand naar zijn-stand met mindfulness

Je kunt geen tijdschrift of krant openslaan of er staat wel een artikel in over mindfulness. Ook in de boekhandels staan de schappen vol over dit onderwerp. Om mindfulness, een uit het boeddhisme overgenomen stroming, hangt een zweem van mystiek en zweverigheid.

En dat is zonde’, vindt psychotherapeut Ger Schurink, auteur van Mindfulness. Een praktische training in omgaan met gevoelens en gewoonten. ‘Er is niets religieus of spiritueels aan meditatie en mindfulness. Mijn missie is te laten zien dat je meditatie op een praktische manier kunt toepassen in therapie, training en coaching.’

Ger Schurink is een groot voorstander van een nuchtere aanpak van emotionele problemen. Een aanpak waarbij mensen niet alleen emotionele ondersteuning en verstandige adviezen krijgen, maar vooral aanwijzingen om zelf actief aan de slag te gaan om hun moeilijkheden op te lossen.

Toepassingen
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een training in mindfulness positieve effecten heeft onder andere bij mensen met depressieve klachten, paniekstoornissen, eetstoornissen, chronische pijn en verwerkingsproblemen. Het niet willen voelen van onaangename emoties is een van de belangrijkste redenen dat emotionele moeilijkheden ontstaan en blijven voortduren. In zijn boek gebruikt Schurink meditatie als middel om gevoelens en gewoonten te veranderen. Heel concreet en praktisch beschreven.

Door gevoelens toe te laten, vindt verwerking plaats

Ger Schurink: ‘Mindfulness is radicaal anders dan andere benaderingen. Bij de RET gaat het bijvoorbeeld om het rechtzetten van irrationele gedachten. Bij mindfulness sta je niet in de ‘reparatiestand’, maar herken je ‘foute’ gedachten en krijg je aandacht voor wat het met je lichaam doet. Het laat je richten op je gevoelens. Als je verdrietig bent, denk je: ‘ik wil me niet verdrietig voelen, hoe kan ik dat gevoel kwijt raken?’  Maar dat malen en analyseren is een verkeerde oplossingstrategie. Mindfulness leert je om de emoties toe te laten die je in je lichaam ervaart . Door gevoelens toe te laten, vindt verwerking plaats.

Meditatieoefeningen
De meditatieoefeningen uit het boek Mindfulness zijn kort: acht minuten. Vrijwel iedereen kan die tijd wel vrijmaken op een dag.  

Maar nieuw gedrag is over het algemeen moeilijk vol te houden.Een paar manieren om je motivatie op peil te houden:
  • Ga naar de plaats waar je wilt oefenen.  Als je weinig zin hebt om de oefening te doen, blijf je daar  staan totdat één van de twee dingen gebeurt: of je weet exact waarom je niet gaat oefenen die dag of je doet de oefening.
  • Maak een afspraak met jezelf. als je nu even niet kunt oefenen. Bepaal wanneer je over een week of over een maand weer zult starten. Schrijf dat op, bijvoorbeeld in je agenda. Dat is dan geregeld, je hoeft er niet meer over na te denken.
  • Post-it ! Beschrijf op een geel Post-it-velletje in een paar zinnen wat je met mindfulness wilt bereiken. Plak deze notitie op een plek waar je dagelijks vaak komt of als tekst op het beeldscherm van je computer.
  • Met veel mailprogramma’s kun je automatisch op vaste tijden een mail als herinnering aan jezelf sturen.


 
Copyright 2017 - Sitemap