• Op werkdagen vr 18:00 uur besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending boven 20,-

Thema Blog

13-06-2014

Ik wens je veel personeel!

‘Ik wens je veel personeel!’, zo luidt een bekende Joodse verwensing. Want leidinggeven is geen sinecure, dat weet iedere manager. De markt en je organisatie zijn veeleisend jij moet maar zorgen dat je mensen dat waarmaken… Stuk voor stuk individuen met hun eigen gewoontes, eigenaardigheden, voorkeuren en frustraties, de spreekwoordelijke kruiwagen met kikkers. Ga er maar aan staan!
Lees meer
13-06-2014

Hoe vergader jij?

Hoe vaak en hoe lang lopen vergaderingen onder jouw leiding uit? Is dit voldoende aanleiding voor je om te proberen de uitloop van vergaderingen te verminderen? Welke van de genoemde oorzaken speelt in jouw situatie de grootste rol? Welke maatregelen zou je kunnen nemen?
Lees meer
13-06-2014

Creatief denken: zelfopgeworpen blokkaden

Tegenwoordig worden er steeds hogere eisen aan managers gesteld: ze moeten moeilijke gesprekken voeren, presentaties geven, en ethisch verantwoorde beslissingen nemen. Daarnaast zijn ze coach, mentor en onderhandelaar. Geen wonder dus, dat ze wel eens tegen een blokkade aanlopen.
Lees meer
13-06-2014

Ben jij up-to-date?

Als trainer moet je beschikken over kennis, inzicht en vaardigheden. Ben jij helemaal up-to-date?
Lees meer
13-06-2014

Inzicht in je persoonlijkheid

Plezier in je werk is belangrijk. Werk moet bij je persoonlijkheid passen. Bij je sterke en zwakke kanten, bij wat jij belangrijk vindt en bij wat je in je leven wilt realiseren. Pas als dat duidelijk is, kun je een baan vinden die bij je past. Maar hoe pak je dat aan?
Lees meer
13-06-2014

Managen van transities

Mensen zijn gewoontedieren: ze hebben het niet zo op veranderingen. Sterker nog; ze hebben er een natuurlijke weerstand tegen.
Lees meer
13-06-2014

Hebbes! Vind de juiste man op de juiste plaats

De afgelopen jaren zijn de manieren waarop mensen op een vacature kunnen reageren drastisch veranderd. De handgeschreven sollicitatiebrief heeft plaatsgemaakt voor andere en snellere middelen. En ging je vroeger op zoek naar advertenties in de grote landelijke kranten, tegenwoordig is internet de plek waar vraag en aanbod samenkomen.
Lees meer
13-06-2014

Bevlogenheid werkt!

Generaties mensen zaten in inspiratieloze banen het werk uit, tot het 5 uur was of tot ze - eindelijk - met pensioen konden. Managers en arbeids- en organisatiepsychologen deelden die negatieve insteek: ze hadden louter oog voor ellende op de werkvloer, zoals ziekteverzuim en burn-out. Maar je kunt je veel beter richten op het positieve in het werk”, aldus hoogleraar Arbeids- en organisatiepsychologie Wilmar Schaufeli. "Waarom? Omdat het gewoon beter werkt. Cruciaal daarbij is het begrip 'bevlogenheid'.
Lees meer
13-06-2014

Bevlogen aan het werk

Werken is meer dan alleen geld verdienen. Werken kan een bron zijn van plezier en voldoening. Het kan een doel geven en energie. Je kunt er nieuwe dingen door leren. En doe je het samen met anderen, dan kan het je het gevoel geven dat je ergens bij hoort.
Lees meer
13-06-2014

Voorkom agressie op de werkvloer

Je leest het dagelijks in de krant: mensen hebben steeds vaker te maken met agressie en lastig gedrag in hun werk. De receptioniste in het ziekenhuis waar het spreekuur vaak zo lang uitloopt. De stewardess die een lastige passagier in toom moet houden. En natuurlijk de conducteur op het perron als hij niet kan vertellen wanneer de volgende trein vertrekt.
Lees meer
13-06-2014

Presenteren met passie

Het idee een presentatie te moeten geven of een publiek toe te spreken bezorgt veel mensen slapeloze nachten. Maar dat hoeft helemaal niet, want spreken voor een groep is een vaardigheid die je kunt leren, een angst die je kunt overwinnen …
Lees meer
13-06-2014

Netwerken

Facebook, Schoolbank, Linked-in, Xing, Plaxo of het meest recente OpenSocial-initiatief van Google. Netwerken is hot en helemaal van deze tijd. Maar is netwerken wel zo modern als het lijkt …? En: waarom zou je trouwens überhaupt netwerken?
Lees meer
13-06-2014

Hoe schrijf je dat?

"Als je het niet zo zegt, moet je het ook niet zo schrijven"
Lees meer
13-06-2014

Hoe gaat het nu?

Communiceren doen we allemaal. En zeker In de zorg is het belangrijk dat die communicatie helder en zorgvuldig verloopt. Maar ondanks de meer gelijkwaardige relatie tussen medewerkers in de zorg en patiënten, schort er vaak nog wel het een en ander aan.
Lees meer
13-06-2014

Misverstanden in de communicatie

Communiceren:  het lijkt zo eenvoudig. Maar het helder en duidelijk overbrengen van een (soms eenvoudige) boodschap is voor veel mensen helaas geen aangeboren talent.
Lees meer
13-06-2014

Checklist onderhandelen

Wil je goed voorbereid een onderhandeling in? Gebruik dan deze checklist.
Lees meer
13-06-2014

Zingeving zit vaak in kleine dingen

Het maakt helemaal niet uit welk werk je doet. Waar het om gaat, is hoe jij je werk ervaart. Dat je het gevoel hebt dat wat je doet ertoe doet, en dat je werk je voldoening geeft. Het leven is te kort en we werken te veel uren om onszelf dagelijks naar ons werk te slepen.
Lees meer
13-06-2014

Tips voor een goede sollicitatiebrief en je cv

Tips voor een goede sollicitatiebrief en je cv. Een sollicitatiebrief is een verkoopbrief waarin je jezelf gaat verkopen. Bouw de brief op met de AIDA-formule.
Lees meer
13-06-2014

Online aan het werk

Internet biedt je tegenwoordig de meeste kans een baan te vinden. Er zijn talloze vacaturesites en veruit de meeste personeelsadvertenties worden op internet geplaatst: 81%! Vergelijk dat eens met het aantal in dag- en vakbladen: slechts 13% en 6%. Solliciteren via e-mail is heel normaal geworden. Informatie over het bedrijf waar je gaat solliciteren vind je ook via het net: elk zichzelf especterende organisatie heeft een of meer sites. En op de diverse webpagina’s met salarisschalen kun je zo zien wat reëel is om te vragen!
Lees meer
13-06-2014

Ik ben mezelf

Personal branding is een manier om het allerbeste uit jezelf te halen. Maar om een uniek en sterk merk te zijn, moet je jezelf eerst heel goed kennen en vooral ook laten kennen …
Lees meer
12-06-2014

Assertiviteit = Opkomen voor jezelf

Opkomen voor jezelf, duidelijk je grenzen aangeven en anderen aan durven spreken op hun gedrag. Assertiviteit is iets van alledag. Maar assertief zijn betekent niet onmiddellijk een grote mond opzetten als iets je niet aanstaat. Assertief zijn is opkomen voor jezelf, zonder de ander daarbij nodeloos te kwetsen. En dat daar nog veel mensen moeite mee hebben, blijkt wel uit de enorme belangstelling die er is voor de assertiviteitstrainingen die worden aangeboden en de boeken en artikelen die verschijnen over dit onderwerp.
Lees meer
12-06-2014

ACT

Iedereen is wel eens boos. Korte lontjes en lange tenen komen in de beste families voor. Gelukkig is het meestal zo weer over. Anders wordt het als mensen vastzitten in boosheid vanuit pijn, omdat ze zich gekwetst voelen. Boosheid vanuit angst, of boosheid bij het zien of ervaren van onrecht.
Lees meer
12-06-2014

Bereiken wat je wilt met de Roos van Leary

We communiceren wat af op een dag. Toch zijn we daarin niet zo goed als we soms denken. Want er ontstaan talloze misverstanden en conflicten omdat we de ander verkeerd benaderen of verkeerd begrijpen. Dit kunnen we voorkomen door beter na te denken over het communicatieproces. De Roos van Leary is daar een praktisch hulpmiddel voor.
Lees meer
12-06-2014

Rationele Effectiviteits Training

De Rationele Emotieve Therapie – ook wel Rationele Effectiviteitstraining (RET) genoemd, ontwikkeld door de Amerikaanse therapeut Albert Ellis, gaat ervan uit dat een deel van de ongezonde stress die wij ervaren, wordt veroorzaakt door de manier waarop wij aankijken tegen de gebeurtenissen die zich aan ons voordoen.
Lees meer
12-06-2014

Feedback geven en ontvangen

Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van je collega niet in orde is, of juist erg goed. Maar andersom is het ook belangrijk dat je zelf goed met kritiek kunt omgaan. Prestaties worden er alleen maar beter van en de samenwerking verloopt soepeler.
Lees meer
Copyright 2018 - Sitemap - Cookie instellingen